Rozdíl mezi chlapci a dívkami v pohybových aktivitách v předškolním věku
Differences between boys and girls in physical activities at preschool age
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/39834Identifiers
Study Information System: 105239
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Referee
Engelthalerová, Zdeňka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
23. 5. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Gender, pohybové aktivity, předškolní věk, mateřská škola, rodinaKeywords (English)
Gender, movement activities, preschool age, kindergarten, familyROZDÍL MEZI CHLAPCI A DÍVKAMI V POHYBOVÝCH AKTIVITÁCH V PŘEDŠKOLNÍM VĚKU Anotace Tato diplomová práce se zabývá genderovou analýzou pohybových aktivit chlapců a dívek předškolního věku, navštěvující mateřské školy v Praze 4. Cílem je zmapovat, zda jsou pohybové aktivity chlapců a dívek v předškolním věku generově zatíženy. Pro sběr dat bylo použito dotazníkové šetření. Diplomová práce se v teoretické rovině zabývá problematikou gender, pohybem a motorikou se změřením na předškolní věk a systémem předškolního vzdělávání v České republice. V praktické části zjišťuje vztah předškolních dětí k pohybovým aktivitám a porovnává je podle pohlaví, zkoumá, zda jsou názory rodičů zatíženy genderovými stereotypy a ověřuje vliv rodiny na pohyb dětí. Klíčová slova: Gender, pohybové aktivity, předškolní dítě, chlapec, dívka, mateřská škola, pohyb, rodina, genderové stereotypy
DIFFERENCES BETWEEN BOYS AND GIRLS IN PHYSICAL ACTIVITIES AT PRESCHOOL AGE Abstract This thesis deals with the gender analysis of physical activity of boys and girls at preschool age who are attending kindergarten in Prague 4. The aim is to explore whether the physical activity of boys and girls can be load by gender in preschool age. For collection of the data has been used a questionnaire survey. This thesis in the theoretical level deals with the issues of gender, movement and motor activity with focus to the preschool age and preschool education in the Czech Republic. In the practical part it looks into relationship of preschool children towards to physical activity and compares them by gender, it also examines whether the views of parents are loaded by gender stereotypes and verifies the family influence on the movement of children. Keywords: Gender, physical activity, preschool child, boy, girl, kindergarten, movement, family, gender stereotypes.