Věci, které (ne) potřebujeme
things, we(do not) need
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/39808Identifiers
Study Information System: 122630
Collections
- Kvalifikační práce [16856]
Author
Advisor
Consultant
Fulková, Marie
Referee
Raudenský, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - Art
Department
Information is unavailable
Date of defense
29. 5. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
otevřený prostor, uzavřený prostor, strach, pocit bezpečí, architektura, paravan, tašky, průhlednost, edukaceKeywords (English)
open space, closed space, fear, safeness, architecture, folding screen, bags, transparency, educationKocúrová, Z.: Věci, které ne/potřebujeme. /Diplomová práce/ Praha 2012 - Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy. Vedoucí práce M. Sedlák. Tématem diplomové práce je vztah člověka a prostoru v kontextu filozofie, psychologie, sociální historie, umění a edukace. Teoretická část se zabývá otevřeným a uzavřeným prostorem, jejich vztahem k základním lidským potřebám bezpečí a sounáležitosti. K zajištění se proti strachu slouží jedincům izolace a kontrola. S těmito potřebami souvisí i významy spojené s otevřenou architekturou. Druhá část práce popisuje moje výtvarné projekty vycházející z konceptů uvedených v teoretické části, kterými byly instalace, akce a fotografický cyklus. Ve třetí části popisuji aplikaci daného tématu ve vyučování výtvarné výchovy na 1. až 3. stupni vzdělávání. Klíčová slova: otevřený prostor, uzavřený prostor, strach, pocit bezpečí, architektura, paravan, tašky, průhlednost, edukace.
Kocúrová, Z.: The things we /do not/ need /Graduation Thesis/ Praha 2012 - Charles University in Prague, Faculty of Education, Department of Art Education. Supervisor M. Sedlák. The aim of the graduation thesis is the relation of human and space in the context of philosophy, psychology, social history, art and education. The theoretical part is focused on open and closed space, on their relationship to basic human needs as safeness and solidarity. Individuals apply isolation and control to defeat their fears. The means of open architecture are connected with these issues as well. The second part of my work concentrates on my art projects inspired by the mentioned concepts. My installations, actions and cycle of photographs is described. The third part is focused on applications of these topics in the art teaching. Key words: open space, closed space, fear, safeness, architecture, folding screen, bags, transparency, education.