Rozdíly v chápání ctnosti u Platóna, Aristotela a Aurelia Augustina
Differences in Plato's, Aristotele's and Aurelius Augustinus' Understanding to Virtue
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/39172Identifikátory
SIS: 107635
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hauser, Michael
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání - Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra občanské výchovy a filosofie
Datum obhajoby
23. 5. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Ctnost, křesťanský středověk, Platón, Aristoteles, Aurelius AugustinusKlíčová slova (anglicky)
Virtue, Christian Middle Ages, Plato, Aristolte, Augustinus AureliusBakalářská práce: Rozdíly v chápání ctnosti u Platóna, Aristotela a Aurelia Augustina Jméno: Blanka Kavanová Fakulta: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze Katedra občanské výchovy a filosofie Rok: 2011 ABSTRAKT Bakalářská práce se zabývá vývojem a rozdíly v pojetí ctnosti u Platóna, Aristotela a Aurelia Augustina. První část práce je věnována Platónovu pojetí čtyř základních ctností, tedy rozumnosti, spravedlnosti, statečnosti a moudrosti. V souvislosti s nimi je nastíněno také platónské pojetí dobra, duality světů, duše a péče o ni. Ctnost je u Platóna pojímána jako areté, tedy celková dobrost. Ve druhé části je Platónovo pojetí srovnáváno s představami jeho žáka, přítele a kritika Aristotela. Aristotelovo pojetí vychází z lidské zkušenosti a smyslového světa. Klíčovými pojmy jeho etiky jsou činnost, slast, blaženost a střednost. Ctnosti dělí na mravní, tedy zvykové, například statečnost, spravedlnost a uměřenost, a ctnosti rozumové, tedy naučitelné, ke kterým řadí umění, vědění, rozumnost, moudrost a rozumění. Třetí část práce je věnována srovnání antického, zejména platónského myšlení s etickým myšlením vznikajícího křesťanství, reprezentovaným Aureliem Augustinem. Klíčovým pojmem Augustinova pojetí ctnosti je Boží milost jako nezasloužený Boží dar. Důraz je kladen na čtyři klasické ctnosti,...
Bachelor's Thesis: Difference in Plato's, Aristotle's and Aurelius Augustinus' Understanding to Virtue Name: Blanka Kavanová Faculty: Faculty of Education, Charles University in Prague Department of Social Sciences and Philosophy Year: 2011 ABSTRACT The bachelor's thesis is concerned with the development and differences in Plato's, Aristotle's and Aurelius Augustinus' concept of virtue. The first part is focused on Plato's concept of four basic virtues, i.e. moderation/reasonableness, justice, courage and wisdom. In connection with these virtues, also his concepts of the good, soul, soul care and the duality of the worlds are outlined. From Plato's viewpoint, the virtue is seen as areté, i.e. excellence or the unity of soul goodness. In the second part of the work, the concept of Plato is compared with ideas of his disciple, friend and critic Aristotle. His concept of virtue is based on human experience in the sensual world. The crucial terms of his ethics are activity, pleasure, eudaimonia (bliss) and the golden mean. Aristotle distinguishes two classes of virtues; consuetudinary moral virtues, e.g. courage, justice, moderation and generosity, and learnable intellectual virtues, i.e. art, knowledge, reasonableness, wisdom and understanding. The third part of the word deals with comparison of ancient,...