Talismany - štěstí vs smůla
Talismans - Luck vs Bad luck
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/39137Identifikátory
SIS: 83473
Kolekce
- Kvalifikační práce [19353]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bittnerová, Dana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie a speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
2. 6. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
amulet, talisman, magické myšlení, magie, štěstí, smůla, emocionalita, racionalitaKlíčová slova (anglicky)
amulet, talisman, magic thinking, magic, luck, bad luck, emotions, rationalityCílem této práce je poskytnout čtenáři náhled na problematiku talismanů. Budeme se zabývat jak historií talismanů, tak i jejich příklady ze současnosti. Načrtneme východiska, z kterých používání talismanů vychází. Pojednáme o magickém myšlení, z kterého magie čerpá a pokusíme se ukázat nesamozřejmost a komplikovanost této problematiky. Těžištěm práce je empirický výzkum, který je postaven na principech etnografického přístupu. Budeme se držet zakotvené teorie podle Strausse a Corbinové. Výzkum bude prováděn s dětmi s výchovnými problémy. Zaměříme se na představy, které o talismanech mají a na jejich konkrétní zkušenost s nimi. Informace budou získány hlavně prostřednictvím rozhovoru s dětmi. Vyzkoumané údaje budou konfrontovány s poznatky z literatury, která se k tématu talismanů vztahuje.
The main goal of this work is to approach a problem of talismans. We will concern with the history of talismans and their examples of today. We will mean resources of using talismans. There will be information about magic thinking, because the magic comes from it. We will show the complicacy of this problem. The core of this work is the empiric research, which is based on ethnographic principles. We will adhere to the grounded theory of Strauss and Corbin. The research is related to children with educational problems. We will focus on evocations, which children have about talismans and their experiences with it. Information will get mainly through the interview with children. Research indications will be confronted with literary knowledge, which are in relationship to talismans.