Talismany - štěstí vs smůla
Talismans - Luck vs Bad luck
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/39137Identifiers
Study Information System: 83473
Collections
- Kvalifikační práce [19358]
Author
Advisor
Referee
Bittnerová, Dana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
2. 6. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
amulet, talisman, magické myšlení, magie, štěstí, smůla, emocionalita, racionalitaKeywords (English)
amulet, talisman, magic thinking, magic, luck, bad luck, emotions, rationalityCílem této práce je poskytnout čtenáři náhled na problematiku talismanů. Budeme se zabývat jak historií talismanů, tak i jejich příklady ze současnosti. Načrtneme východiska, z kterých používání talismanů vychází. Pojednáme o magickém myšlení, z kterého magie čerpá a pokusíme se ukázat nesamozřejmost a komplikovanost této problematiky. Těžištěm práce je empirický výzkum, který je postaven na principech etnografického přístupu. Budeme se držet zakotvené teorie podle Strausse a Corbinové. Výzkum bude prováděn s dětmi s výchovnými problémy. Zaměříme se na představy, které o talismanech mají a na jejich konkrétní zkušenost s nimi. Informace budou získány hlavně prostřednictvím rozhovoru s dětmi. Vyzkoumané údaje budou konfrontovány s poznatky z literatury, která se k tématu talismanů vztahuje.
The main goal of this work is to approach a problem of talismans. We will concern with the history of talismans and their examples of today. We will mean resources of using talismans. There will be information about magic thinking, because the magic comes from it. We will show the complicacy of this problem. The core of this work is the empiric research, which is based on ethnographic principles. We will adhere to the grounded theory of Strauss and Corbin. The research is related to children with educational problems. We will focus on evocations, which children have about talismans and their experiences with it. Information will get mainly through the interview with children. Research indications will be confronted with literary knowledge, which are in relationship to talismans.