Integrace nevidomého dítěte na prvním stupni ZŠ
Mainstreaming the blind students in the basic school
bachelor thesis (DEFENDED)
Reason for restricted acccess:
The annexes of the thesis or its part are inaccessible in accordance with article 18a (7) of The Code of Study and Examination in conjunction with Article 9 of the Rector’s Directive No. 6/2010.
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/38511Identifiers
Study Information System: 98387
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Schindlerová, Olga
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
2. 6. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
integrace, dítě s těžkým zrakovým postižením, asistent pedagoga, poradenství, komunikaceKeywords (English)
mainstreaming, child with severe visual impairments, assistent teacher, guidance, communicationCílem bakalářské práce je shrnutí důležitých zásad týkajících se integrace dítěte se zrakovým postižením na prvním stupni běžné základní školy. Práce se věnuje úloze asistenta pedagoga, poradenství důležitému pro integrační proces a dalším konkrétním doporučením. Praktickým výstupem práce je příručka pro učitele, ředitele a další osoby, které se chtějí integrací dítěte se zrakovým postižením zabývat. Zde jsou zachyceny nejen základní body problematiky, ale také ve zkrácené formě oborové didaktiky s ohledem na dítě se zrakovým postižením ve třídě. Část práce je věnována didaktickým pomůckám, problematice speciálně upravených učebnic, volnočasovým aktivitám a stručnému seznámení s poradenskými zařízeními. Text je doplněn výpověďmi zúčastněných osob, tj. rodičů, učitelů, ředitelů, asistentů a samozřejmě samotných dětí. Cílem práce je tedy nabídnout konkrétní doporučení pro jednotlivé problémové oblasti tématu. Příručka bude sloužit také jako skripta pro kurs pořádaný občanským sdružením Integrace a je přílohou této bakalářské práce.
The aim of this work is to summarize the important principles concerning the mainstreaming of children with visual impairments in the basic school. The work focuses on the role of the assistant teacher, the guidance important for the mainstreaming process and other specific recommendations. The practical outcome of this work is a guide for teachers, and others who wish to integrate children with visual impairments and have interest in such dealings. In the thesis the basic points of the issue are recognizes as well as, in an abbreviated form, the methodological issues in regard to children with visual impairments in the classroom. Part of the work is devoted to didactic aids, problems with specially prepared textbooks, leisure activities and a brief introduction to counselling facilities. The text is supplemented by testimonies of interested parties, i.e. parents, teachers, managers, assistants, and of course the children themselves. The aim of the thesis is, therefore, to offer specific recommendations for the individual problem in themed areas. The handbook will also serve as a textbook for a course organized by the Integrace, o.s. and is also annexed to this thesis.