Show simple item record

Bullying in the Lower Grades of Primary Schools
dc.contributor.advisorStará, Jana
dc.creatorMachovičová, Michaela
dc.date.accessioned2017-03-27T08:50:23Z
dc.date.available2017-03-27T08:50:23Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/3786
dc.description.abstractThis thesis deals with bullying in elementary schools. The theoretical part describes forms and causes of bullying within a group of pupils. It presents features of aggressors and victims of bullying and also some of the most common attitudes made by teachers, schools and parents and their opinions of this problem. Further, the thesis states specific ways of how bullying could be diagnosed, investigated and treated. It also suggests sanctions and educational precautions for the bullies. The practical part depicts a research that was aimed to monitor the extent of bullying in chosen classes of elementary level and to examine to what degree children are informed about this problem. Finally, the last chapter presents defined suggestions and recommendations for primal bullying prevention in the classroom based on the research results and theoretical knowledge as formerly discussed.en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se věnuje šikanování na prvním stupni základní školy. Teoretická část objasňuje význam termínu šikana, popisuje formy a příčiny šikanování mezi žáky ve skupině, předkládá možné charakteristické znaky agresorů a obětí šikany a také časté přístupy a názory pedagogů, škol a rodičů na tuto problematiku. Dále uvádí přesné kroky, jak šikanování diagnostikovat, vyšetřovat a následně léčit a navrhuje sankce a výchovná opatření pro šikanující. Empirická část popisuje výzkum, jehož cílem bylo zmapovat rozsah šikany ve vybraných třídách prvního stupně a zjistit informovanost žáků o tomto problému. Na základě výsledků výzkumu a teoretických poznatků jsou v poslední kapitole formulované rady a doporučení pro primární prevenci šikanování ve třídě.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleŠikana na 1.stupni základní školycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2006
dcterms.dateAccepted2006-05-17
dc.description.departmentKatedra primární pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId21077
dc.title.translatedBullying in the Lower Grades of Primary Schoolsen_US
dc.contributor.refereeGreger, David
dc.identifier.aleph000452362
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro základní školycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro základní školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se věnuje šikanování na prvním stupni základní školy. Teoretická část objasňuje význam termínu šikana, popisuje formy a příčiny šikanování mezi žáky ve skupině, předkládá možné charakteristické znaky agresorů a obětí šikany a také časté přístupy a názory pedagogů, škol a rodičů na tuto problematiku. Dále uvádí přesné kroky, jak šikanování diagnostikovat, vyšetřovat a následně léčit a navrhuje sankce a výchovná opatření pro šikanující. Empirická část popisuje výzkum, jehož cílem bylo zmapovat rozsah šikany ve vybraných třídách prvního stupně a zjistit informovanost žáků o tomto problému. Na základě výsledků výzkumu a teoretických poznatků jsou v poslední kapitole formulované rady a doporučení pro primární prevenci šikanování ve třídě.cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis deals with bullying in elementary schools. The theoretical part describes forms and causes of bullying within a group of pupils. It presents features of aggressors and victims of bullying and also some of the most common attitudes made by teachers, schools and parents and their opinions of this problem. Further, the thesis states specific ways of how bullying could be diagnosed, investigated and treated. It also suggests sanctions and educational precautions for the bullies. The practical part depicts a research that was aimed to monitor the extent of bullying in chosen classes of elementary level and to examine to what degree children are informed about this problem. Finally, the last chapter presents defined suggestions and recommendations for primal bullying prevention in the classroom based on the research results and theoretical knowledge as formerly discussed.en_US
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra primární pedagogikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV