Sebepojetí a psychosociální obraz jedince s tělesným handicapem
Self-conception and the psychosocial image of the disabled person
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/37112Identifiers
Study Information System: 92091
CU Caralogue: 990014857690106986
Collections
- Kvalifikační práce [19966]
Author
Advisor
Referee
Mlčková, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Czech Language Oriented at Education - Special Education Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Cílem bakalářské práce je přiblížit problematiku sebepojetí a psychosociálního obrazu jedince s tělesným handicapem. Teoretická část poskytuje poznatky a fakta, jež se dotýkají osobnosti jedince s tělesným handicapem. Jedná se především o vymezení pojmů: postižení jako náročná životní situace, vybrané faktory ovlivňující psychický vývoj jedince s tělesným postižením, sebepojetí, pocit méněcennosti, tělesné sebepojetí. Praktická část je zpracována na základně strukturovaných rozhovorů a pozorování. Cílem této části je udělat hlubší sondu do prožitkové oblasti několika jedinců s tělesným handicapem. Ke zpracování praktické části bylo využito metod kvalitativního výzkumu a principů zakotvené teorie.
This bachelor' s thesis has focused on the approach of the self-conception and the psychosocial problems of the disabled person. The theoretical part includes the information and facts, which are connected with the image of the disabled person. It deals with following definitions - the handicap within the meaning of the hard life situation; selected factors, influencing the mental evolution of the disabled one; the self-conception; the sense of inferiority; the somatic self-conception. The practical part of the thesis was elaborated on the basis of structured interviews such as the observation. The goal of this part was to make a deeper probe into the life experience of several disabled persons with focus on their subjective attitude towards their handicap. While working up this part of the thesis, the qualitative research methods and principles of stationary theory were used.