Jazykový humor v reklamě
Language Humour in Advertising
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/35866Identifikátory
SIS: 96702
Kolekce
- Kvalifikační práce [18636]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Janovec, Ladislav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra českého jazyka
Datum obhajoby
25. 5. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
reklama, humor, jazykKlíčová slova (anglicky)
Advertising, Humour, LanguageNázev práce: Jazykový humor v reklamě Autor: Radka Čimingová Katedra (ústav): Katedra českého jazyka a literatury Vedoucí diplomové práce: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. Abstrakt: Předkládaná práce se zabývá lingvistickou analýzou prostředků koncipujících humor v tištěné reklamě. Analýza jazykového humoru vychází z vybraného reklamního vzorku, v němž byly vyhledávány, kategorizovány a blíže specifikovány dílčí jazykové prostředky. Humor je pojímán jako hra s jazykem, která je vystavěna na aktualizaci, změně, záměrném porušování zavedených pravidel, nesourodosti i na vztahu jazyka k mimojazykové skutečnosti. Tato hra ústící v komické vyznění sdělení se týká významu i grafické podoby dílčích jazykových prostředků, využití různých variet slovní zásoby, mezitextového navazování i vztahu slova a obrazu. Práce postihuje všechny tyto aspekty jazykové hry, stejně jako teoreticky vymezuje kontext, v němž k této hře dochází, respektive specifikuje základní pojmy vážící se k tématu, tj. reklamu a humor. Klíčová slova: reklama, humor, jazyk
Title: The Language Humour in Andvertising Author: Radka Čimingová Department: Department of czech language and literature Supervisor: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. Abstract: The presented work deals with linguistic analysis of means that frame humour in printed advertising. The analysis of the language humour is based on a selected advertising sample. This sample was used to identify, classify and specify individual linguistic means in more detail. Humour is interpreted as a play on words that is built around updating, change, intentional breaking of established rules, incongruity and around the relationship between language and extralinguistic reality. This play resulting in a comic tone of the advertisement concerns meaning as well as graphic form of individual linguistic means, usage of different varieties of lexis, intertextual connection and the relationship between words and pictures. The work covers all these aspects of the linguistic play on words as well as describes the theoretical context in which the play takes place and specifies the basic terms connected to the subject of the thesis, i.e. advertising and humour. Keywords: Advertising, Humour, Language