Vizuální kultura a současná média ve výtvarné výchově a vzdělávání u dětí předškolního věku, se zaměřením na reklamu
Visual culture and contemporary media in art education of preschool children with emphasis on advertisement
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/35683Identifikátory
SIS: 107506
Kolekce
- Kvalifikační práce [18847]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Jakubcová Hajdušková, Lucie
Oponent práce
Cikánová, Karla
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
27. 5. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
výtvarná výchova, mateřská škola, reklama, vnímání reklamy, média, vizuální kultura, didaktická řada, výtvarné zpracování reklamy, dotazníkové šetřeníKlíčová slova (anglicky)
Art lessons, nursery school (kindergarten), advertisement, perception of advertisement, media, visual culture, didactical set, art processing of advertisement, questionnaireDiplomová práce se zabývá vizuální kulturou a médii (s důrazem na reklamu) ve výtvarné výchově a vzděláváním dětí předškolního věku v této oblasti. Součástí práce je dotazníkové šetření dětí mateřské školy a jejich rodičů se zaměřením na vnímání a vliv reklamy ve vztahu k současným médiím. Cílem výzkumu je získat základní znalosti, postoje a představy dětí o reklamě a také názory rodičů, jak ovlivňuje reklama jejich děti. Výzkumná část se prolíná s didaktickými řadami, které mapují vztah dětí k reklamě a přivádí je tak k reflexi. Výsledky práce poukazují na možnost využití prvků mediální výchovy v souvislosti s výtvarnými činnostmi v mateřské škole. Klíčová slova: výtvarná výchova, mateřská škola, reklama, vnímání reklamy, média, vizuální kultura, didaktická řada, výtvarné zpracování reklamy, dotazníkové šetření
This thesis deals with visual culture and media (with emphasis on advertisement) in art lessons of preschool children. One part is formed by a questionnaire in which preschool children and their parents reply to questions concerning their perception and influence of advertisement relating to contemporary media. The aim of the research is to get children's basic knowledge, attitudes and projections about advertisement and also parents' opinions on how their children are influenced by advertisement. This research part pervades with didactical sets charting children's relation to advertisement and brings them to reflection. Results of this thesis point out possibilities of using elements in media education in connection with art activities in nursery schools. Key words: Art lessons, nursery school (kindergarten), advertisement, perception of advertisement, media, visual culture, didactical set, art processing of advertisement, questionnaire