Vizuální kultura a současná média ve výtvarné výchově a vzdělávání u dětí předškolního věku, se zaměřením na reklamu
Visual culture and contemporary media in art education of preschool children with emphasis on advertisement
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/35683Identifiers
Study Information System: 107506
Collections
- Kvalifikační práce [18678]
Author
Advisor
Consultant
Jakubcová Hajdušková, Lucie
Referee
Cikánová, Karla
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
27. 5. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
výtvarná výchova, mateřská škola, reklama, vnímání reklamy, média, vizuální kultura, didaktická řada, výtvarné zpracování reklamy, dotazníkové šetřeníKeywords (English)
Art lessons, nursery school (kindergarten), advertisement, perception of advertisement, media, visual culture, didactical set, art processing of advertisement, questionnaireDiplomová práce se zabývá vizuální kulturou a médii (s důrazem na reklamu) ve výtvarné výchově a vzděláváním dětí předškolního věku v této oblasti. Součástí práce je dotazníkové šetření dětí mateřské školy a jejich rodičů se zaměřením na vnímání a vliv reklamy ve vztahu k současným médiím. Cílem výzkumu je získat základní znalosti, postoje a představy dětí o reklamě a také názory rodičů, jak ovlivňuje reklama jejich děti. Výzkumná část se prolíná s didaktickými řadami, které mapují vztah dětí k reklamě a přivádí je tak k reflexi. Výsledky práce poukazují na možnost využití prvků mediální výchovy v souvislosti s výtvarnými činnostmi v mateřské škole. Klíčová slova: výtvarná výchova, mateřská škola, reklama, vnímání reklamy, média, vizuální kultura, didaktická řada, výtvarné zpracování reklamy, dotazníkové šetření
This thesis deals with visual culture and media (with emphasis on advertisement) in art lessons of preschool children. One part is formed by a questionnaire in which preschool children and their parents reply to questions concerning their perception and influence of advertisement relating to contemporary media. The aim of the research is to get children's basic knowledge, attitudes and projections about advertisement and also parents' opinions on how their children are influenced by advertisement. This research part pervades with didactical sets charting children's relation to advertisement and brings them to reflection. Results of this thesis point out possibilities of using elements in media education in connection with art activities in nursery schools. Key words: Art lessons, nursery school (kindergarten), advertisement, perception of advertisement, media, visual culture, didactical set, art processing of advertisement, questionnaire