Dynamika změn aktivační úrovně jako komponenta motorické docility
Dynamic changes of arousal as component of motor docility
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/35291Identifiers
Study Information System: 107886
Collections
- Kvalifikační práce [8840]
Author
Advisor
Referee
Hošek, Václav
Prunner, Pavel
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Kinanthropology
Department
Information is unavailable
Date of defense
23. 6. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
emoce, Yerkes - Dodsonův zákon, koordinace, učení, zácvik v učeníKeywords (English)
emotion. Yerkes - Dodson law, ccordination, training in learningNázev: Dynamika změn aktivační úrovně jako komponenta motorické docility. Cíle: Hlavním cílem této disertační práce je zjistit, zda existuje vzájemný vztah mezi dynamikou změn v aktivační úrovni jedince a efektivitou senzomotorického učení subjektu (docilitou). Spolu s dalšími doplňkovými šetřeními bychom později chtěli vytvořit návrhy jak diagnostikovat motorickou docilitu, odvozenou ze schopnosti subjektu regulovat své psychofyziologické procesy v průběhu provádění neznámých koordinačních úloh. Metody: Aktivační úroveň jedince byla objektivizována měřením elektrodermální aktivity. Úroveň motorické docility byla posuzována testem bimanuální koordinace, testem zrcadlového kreslení a expertním hodnocením. Výsledky: Bylo zjištěno, že změny v aktivační úrovni ovlivňují průběh i kvalitu senzomotorického učení. Získaná data korespondují s expertním hodnocením motorické docility jedince. Klíčová slova: elektrodermální aktivita, koordinační schopnosti, senzomotorické učení
Title: The dynamic of changes of the arousal level like the component of motory docility. Objectives: The aim of this disertation work is to detect if there has been the relationship between the dynamic of changes of the arousal and the effectiveness of sensomotory learning (motory docility). Along with the next complementary examinations we would like to formulate proposals how to diagnose the motory docility. Thete is derivate from the subject"s ability to control its psychophysiology processes during the executing of unknown coordination task. Methods: The arousal of subject was objectificate throuth test of bimanual coordination, test of "mirror drawing" and expert testimony of motory docility. Results: It was detect, that the changes of arousal influence the running and quality of the sensomotory learning. Obtained data are corresponding with the expert testimory of motory docility. Keywords: electrodermal activity, coordination ability, sensomotory learning