Využití školní zahrady ve výuce na ZŠ
School gardens and their potencional for process of education
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/35129Identifiers
Study Information System: 85245
CU Caralogue: 990013638870106986
Collections
- Kvalifikační práce [19358]
Author
Advisor
Referee
Valkounová, Tereza
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
30. 5. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Školní zahrada, přírodní zahrada, přírodní učebna, environmentální výchova, odcizování člověka přírodě, zahradní terapie, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, vyučováníKeywords (English)
School garden, natural garden, natural classroom, environmental education, human alientation from nature, Horticultural Therapy, Framework Education Programme for Elementary Education, teachingDiplomová práce se zabývá prospěšností vyučování ve školních zahradách na základních školách. Opírá se o historický vývoj školních zahrad a snaží se ukázat důležitost jejich začlenění do výuky, prospěšnost pro zdraví a vývoj žáků, pro rozvoj jejich schopností, dovedností a vědomostí. Hledá také propojení s Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání. Vlastní výzkum se zabývá současným stavem a využíváním školních zahrad učiteli na 1. stupni základních škol v okrese Kolín. Zaměřuje se na vlastnictví zahrad, četnost jejich využívání, vlastní zkušenosti a potřeby učitelů pro vyučování v zahradách a hledání oblastí ve vzdělávání, ve kterých je zahrada v praxi převážně využívána. Klíčová slova Školní zahrada, přírodní zahrada, přírodní učebna, environmentální výchova, odcizování člověka přírodě, zahradní terapie, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, vyučování
This diploma thesis deals with a utilization of school gardens for education at primary schools. It draws on historical development of school gardens and tries to emphasize an importance of their incorporation into an educational process, their positive impact on health and growth of pupils, and improvement of their skills and knowledge. Thesis also analyses relationships with Framework Education Programme for Elementary Education. Research itself deals with current state and utilization of school gardens by primary school teachers at Kolin district. It focuses on a school garden ownership, frequency of their usage, personal experience and needs of teachers for giving lectures in gardens. It also discusses areas of education for which the gardens are mostly used. Keywords School garden, natural garden, natural classroom, environmental education, human alientation from nature, Horticultural Therapy, Framework Education Programme for Elementary Education, teaching