Mentoring v procesu stávání se učitelem
Mentoring in the process of becoming a teacher
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34906Identifiers
Study Information System: 97350
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Píšová, Michaela
Urbánek, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
DUSCHINSKÁ, K. Mentoring v procesu stávání se učitelem. Disertační práce, PedF UK v Praze 2010. ABSTRAKT (CZ) Cílem disertační práce je analyzovat procesy mentoringu jako systému facilitace profesního učení v praktické komponentě přípravného vzdělávání učitelů v ČR. Teoretická část stručně uvádí vzdělávací kontext v České republice i v zahraničí a přináší přehled vybraných teoretických modelů mentoringu a relevantních výzkumných nálezů. Jádrem empirické části práce je návrh vlastního teoretického modelu mentoringu za využití výzkumného designu zakotvené teorie. Součástí práce je podrobný popis induktivní metodologie výzkumu, kdy byla uplatněna graduální konstrukce výzkumného vzorku pro hloubkové rozhovory a využity analytické techniky otevřeného, axiálního, selektivního a tematického kódování. Pro účely průběžné i finální vizualizace výzkumných zjištění je zvolena tvorba konceptových map prostřednictvím softwarového nástroje Cmap Tools. V práci jsou analyzovány základní pojmy a vztahy a jako centrální kategorie je identifikován mentorský vztah, prezentuje se přechodný paradigmatický model mentoringu, typologie mentorského vztahu a konečně kauzální komplexní model procesů a vztahů mentoringu. S modelem se dále pracuje aplikačním způsobem; na základě vlastní případové studie mentoringu v Nizozemsku je...
DUSCHINSKÁ, K. Mentoring v procesu stávání se učitelem. Disertační práce, PedF UK v Praze 2010. ABSTRACT (EN) The aim of the dissertation thesis is to analyse mentoring as a facilitative means to promote professional learning during the practical component of initial teacher education in the Czech republic. Theoretical part gives introduction to the Czech and European mentoring context in teacher education and brings an overview on selected theoretical mentoring models and relevant research findings. An own theoretical mentoring model, developed through the grounded theory research design, is the core of the empirical part of the thesis. The detailed description of the inductive methodology explains gradual data collection and analytical techniques of open, axial, selective and thematic coding. Concept mapping through Cmaps Tools software has been chosen for interim and final visualisation of the results. Basic concepts and relations are analyzed and the mentor relationship is identified as the core cathegory of the analytical story line. The work brings an interim paradigm model, a typology of the mentor relationship and a complex causal theoretical mentoring model in the Czech republic. This model is then extrapolated from the comparative perspective, based on a case study of the Dutch mentoring system in...