Intergrace zdravotně postižených dětí ve skautingu
Integration handicapped children in the Scouting
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34434Identifiers
Study Information System: 89592
Collections
- Kvalifikační práce [8844]
Author
Advisor
Referee
Bocan, Miroslav
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Adapted Physical and Occupational Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
15. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Souhrn Název práce: Integrace zdravotně postižených dětí ve skautingu Cíle práce: Cílem práce je zjistit současný stav integrace zdravotně postižených dětí ve skautských oddílech v ČR. Vysledovat, jaké jsou zkušenosti skautských vedoucích pracujících s kolektivem, do kterého je začleněno zdravotně postižené dítě a zmapovat postoje těchto pracovníků k integraci ve skautingu. Souvisejícím cílem je na základě zjištění vyplývajících z výzkumu, přinést informace potřebné k tvorbě systémových i koncepčních opatření v oblasti integrované výchovy ve skautingu. Dalším dílčím cílem je provedením primárního průzkumu položit základy pro budoucí možné srovnávací šetření sledující vývoj zkoumaného jevu. Poznatky budou získány studiem odborné literatury, realizací dotazníkového šetření, polostrukturovanými rozhovory a pozorováním. Zjištěné výsledky budou publikovány na internetu a ve skautském tisku. Metoda: Výzkum bude prováděn dotazníkovým šetřením, polostrukturovanými rozhovory a pozorováním. Výsledky a závěry: Z provedeného výzkumu vyplývá, že integrace zdravotně postižených dětí v českém skautingu probíhá ve vyšší míře, než je tomu u integrace ve formálním vzdělávání. Tento jev pravděpodobně souvisí s postoji vůdců, které jsou ovlivněny skautskou výchovou. Integrace je koncepčně řešena z pozice světové skautské...
Title: Integration of disabled children in Scouting Aim: The aim of the thesis is to determine the current state of integration of disabled children in Scout groups in the Czech Republic. To discover experiences of Scout-leaders working with teams, into which a disabled child has been integrated, and to determine attitudes of these workers towards the integration in Scouting. A related goal based on the research results is to provide information necessary for creation of system and conceptual arrangements for integrated education in Scouting. Another partial objective is thanks to the conducted survey to set principles for a possible future comparative investigation monitoring the development of the phenomenon. The results will be obtained from study of special literature, conduction of the survey, semistructured interviews and observation. The results will be published on the internet and in Scout press. Methods: The research will be conducted by survey questionnaire, semistructured interviews and observation. Results and conclusion: The findings in the survey suggest that the integration of disabled children in the Czech Scouting is on a higher level than in formal education. This phenomenon may be linked to Scout-leaders attitudes, which are influenced by Scouting education. The integration is...