Reedukace poruch binokulárního vidění u dětí v předškolním věku
Re-education of binocular vision impairment at children of pre-school age
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34381Identifiers
Study Information System: 82667
Collections
- Kvalifikační práce [8921]
Author
Advisor
Referee
Miklová, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Adapted Physical and Occupational Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Very good
Název: Reedukace poruch binokulárního vidění u dětí v předškolním věku. Cíl práce: Shrnout dostupné informace o poruchách binokulárního vidění. Shrnout informace o možnostech reedukace zraku. Pomocí praktické části zjistit účinnost speciálních reedukačních cvičení v závislosti na intenzitě a délce speciálně pedagogické péče u dětí umístěných do speciálních tříd mateřské školy a dětí docházejících k reedukaci ambulantně. Metoda: Analýzou dokumentace 80 dětí s diagnostikovanou poruchou binokulárního vidění zaznamenat a posoudit úspěšnost včasného a pravidelného pleopticko - ortoptického výcviku u dětí v předškolním věku ve speciálních třídách mateřských škol a v péči ambulantní. Výsledky: Z našeho výzkumu vyplývá, že není významného rozdílu v reedukaci ve speciálních třídách mateřských škol, nebo ambulantní reedukaci. Včasnost a pravidelnost pleopticko - ortoptických cvičení je základem k úspěšnosti léčby poruch binokulárního vidění u dětí v předškolním věku. Klíčová slova: Poruchy binokulárního vidění, Strabismus, Amblyopie, Pleoptika, Ortoptika
Title: Re-education of binocular vision impairment at children of pre-school age Thesis objective: The objective of this master thesis is to summarize available information about binocular vision impairment and the possibilities of vision re- ducation in its theoretical section. The practical section of this thesis focuses on determination of the efficiency of special re-education exercises based on the intensity and duration of special pedagogical care of children places in specialized classes of kindergarten and children visiting the re-education sessions ambulatory. Use method: Using a case study to register and review the success rate of timely provided regular pleoptics-orthoptrics exercises of pre-school children in ambulatory care and in care of specialized kindergarten. Results: Based on the collected data I have concluded, that timely provided and regular pleoptics-orthoptrics exercises are fundamental to successful treatment for binocular vision impairment at children of pre- school age. Key words: Binocular vision impairment, Strabismus, Amblyopia, Pleoptics, Orthoptics