Ovlivnění problémového chování u klientů s poruchami autistického spektra
The effects on challenging behaviours in clients with autistic spectrum disordes
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34149Identifiers
Study Information System: 69132
Collections
- Kvalifikační práce [7968]
Author
Advisor
Referee
Malá, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Adapted Physical and Occupational Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Název práce: Ovlivnění problémového chování u klientů s poruchami autistického spektra. Cíl práce: Kompletace podrobných informací o klientech s poruchami autistického spektra, kteří byli zařazeni do výzkumu, týkajícího se ovlivnění problémového chování u těchto klientů, zavedením dlouhodobého programu denních aktivit. Metoda: V diplomové práci byl realizován kvalitativní experiment, pomocí kterého byl sledován výskyt a četnost incidentů problémového chování u 4 klientů s poruchami autistického spektra po zavedení dlouhodobého programu denních aktivit. Jako hlavní metoda byla použita metoda zúčastněného pozorování. Ke sběru dat bylo použito behaviour observation chart (dále jen BOC). Výzkum trval po dobu 12 měsíců. Prvních 6 měsíců zahrnuje monitorování výskytu incidentů problémového chování před zavedením originálního programu aktivit. Druhých 6 měsíců zahrnuje monitorování výskytu incidentů problémového chování po zavedení dlouhodobého programu denních aktivit. Vliv programu byl hodnocen na základě záznamů v BOC. Výsledky: Z výsledků vyplývá, že po zavedení programu denních aktivit došlo k výraznému snížení četnosti incidentů problémového chování. U jednoho klienta došlo ke snížení výskytu problémového chování po zavedení originálního programu aktivit o 55 procent. U druhého klienta došlo ke...
6 Abstract Thesis title: The effects on challenging behaviours in clients with autistic spectrum disorders. Thesis aim: Completion of detailed information on clients with autism spectrum disorders who were enrolled in research on the effects of challenging behaviours in these clients by introducing long-term day care activity programme. Method: In the thesis, qualitative experiment was conducted to monitor the occurrence and frequency of incidents of challenging behaviours for 4 clients with autism spectrum disorders before and after the introduction of the original long-term day care activity programme. The participating observation was used as a main method. Behavior Observation Chart (BOC) was used to collect data. The research lasted 12 months in total. First 6 months involved monitoring of challenging behaviours occurrence before the original daycare programme was introduced and the other 6 months involved the same monitoring after the programme was introduced. The impact of that programme was evaluated on the basis of records in BOC. Results: The results show that after implementation of daycare activity programmes, the frequency of incidents of challenging behaviours significantly decreased. One client was to reduce the incidence of challenging behaviours after the introduction of the original day...