Možnosti pohybové výchovy u dívek s Rettovým syndromem
Possibilities of motoric education by girls with Rett syndrome
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/33853Identifiers
Study Information System: 67823
Collections
- Kvalifikační práce [8844]
Author
Advisor
Referee
Nováková, Pavlína
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Adapted Physical and Occupational Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
7. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Název: Možnosti pohybové výchovy u dívek s Rettovým syndromem Cíl práce: Shrnutí dostupných informací o Rettově syndromu, anketním šetřením zjistit co nejvíce informací z oblasti pohybové výchovy a fyzioterapie dívek s Rettovým syndromem a zpracovat kazuistiky dvou vybraných dívek s tímto postižením. Metoda: Ke zpracování diplomové práce jsme vytvořili nestandardizovaný dotazník - anketu. Dále jsme zpracovali kazuistiky , při nichž jsme použili techniku přímého pozorování, rozhovoru a analýzu dokumentů. Výsledky: Z šetření vyplynulo, že rodiče dívek s Rettovým syndromem dělají z hlediska pohybové výchovy a fyzioterapie vše, co je v jejich silách. Vzhledem ke zdravotnímu a psychickému stavu dívek není běžná pohybová výchova možná, proto se jejich pohybová výchova skládá z fyzioterapie (Vojtova reflexní lokomoce, Bobath koncept) a doplňujících terapií (canisterapie, hipoterapie, muzikoterapie, ergoterapie, plavání aj.). Tyto terapie navštěvují děvčata převážně v rámci školní docházky. Cvičení probíhá pravidelně několikrát denně, a to nejen ve škole či školském zařízení, ale i doma. Rodiče při cvičení se svými dcerami používají různé kompenzační či speciální pomůcky, jako např. míče různých velikostí, typů a materiálů. Nejvíce se procvičuje jemná a hrubá motorika. Pohybová výchova je pro dívky s...
Title: Possibilities of motoric education by girls with Rett syndrome Objectives: Summarization of avaiable information about Rett syndrome, by the use of a questionnaire to learn as most as possible facts from the area of motoric education and physiotherapy by girls with Rett syndrome and to work up case studie of two chosen girls with this syndrome. Methods: The non-standardized questionary was made for the work. Further, case studies, where technique of direct observation, dialogue and document analysis, were used. Results: The inquiry implies that parents of girls with Rett syndrome do, form the point of motoric edducation and physiotherapy, all what they can do. Common motoric education is not due to their medical and psychic state possible, therefore their motoric education constists of physiotherapy (Vojta's reflex locomotion, Bobath concept) and additional therapies (canistherapy, hippotherapy, music therapy, egrotherapy, swimming etc.). These therapies are mostly attended as a part of school education. Trainings take part regulary more than one time a day, not only at school or education facilitity, but at home as well. Parents use by training with their daughters various compensation and special aids, as ball of different size, types and materials. Fine and other motorics are being...