Odraz pojetí výchovy dítěte v literatuře
Perceptions of childhood reflected in literature
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/33697Identifiers
Study Information System: 98839
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Referee
Marušák, Radek
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 1. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Diplomová práce "Odraz pojetí výchovy dítěte v literatuře" se zabývá pojetím dětství a tím, jaký smysl toto období v lidském životě má. Hlavní důraz je kladen na současné pojetí dětství, jenž vychází z koncepce Zdeňka Heluse. Dále je zde nastíněno historické pojetí dětství, zaznamenány jsou především změny přístupu ve výchově od minulosti po současnost. Zobrazení dětství v odborné literatuře je konfrontováno s tím, jak je dětství zobrazeno v literatuře krásné. Klíčová slova: Dětství; pojetí dítěte; současnost versus minulost; vývoj; osobnost; literatura; zobrazení
This paper, entitled: "Perceptions of childhood reflected in literature" focuses on the perception of childhood, and the importance, and role, of this period in relation to the entirety of a human lifetime. It focuses on the current perception of childhood, built upon the works of Zdeněk Helus, taking into account the historical perceptions of childhood and its subsequent evolution from past to present. It explores and compares themes of childhood between expert literature and works of fiction. Key words: Childhood; perception of childhood; past versus present; personality; development; literature; reflection