Hodnoty, zájmy a perspektivy dětí z dětských domovů
Values, interests and perspective of children from children's home
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/32950Identifiers
Study Information System: 96385
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Mlčková, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 1. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
dysfunkční rodina, dětský domov, adolescence, zájmy, hodnoty, perspektivyKeywords (English)
family, dysfunctional family, children's home, adolescence, interests, values, perspectives1 Resumé Děti přichází do zařízení pro výkon ústavní výchovy z rodin, které neplnily své funkce, neuspokojovaly základní potřeby dítěte. Rodiče těchto dětí často páchali trestnou činnost, byli pod vlivem alkoholu, své děti zanedbávali nebo i v některých případech týrali či zneužívali. Rodina pro tyto děti byla často negativním vzorem. Děti vyrůstaly část svého života v nepodnětném prostředí. Tyto rodiny velmi negativně ovlivnily osobnost dítěte. U dětí z dětských domovů se objevují již handicapy na biologické úrovni. Děti z dětských domovů mívají nižší hodnoty tělesných rozměrů, trpí různými zdravotními handicapy, psychiatrickými onemocněními, jejich mentální schopnosti jsou podprůměrné, trpí poruchami pozornosti, zvýšenou afektivitou, zvýšenou agresivitou, apod. Děti přicházejí do dětských domovů z dysfunkčních rodin až většinou ve starším školním věku, tudíž rodina měla na děti velký vliv po celou dobu jejich raného dětství a u některých i ve věku povinné školní docházky či dospívání. Některé děti navštěvují své rodiny i po umístění do dětských domovů a jsou rodiči ovlivňovány i nadále. Všechny tyto faktory mimo jiné ovlivňují jejich zájmy, hodnoty a perspektivy. Pro děti z dětských domovů jsou nejdůležitější vztahové hodnoty - rodina, dále láska a přátelství. Naopak hodnoty materiální - peníze, práce či...
1 Summary Children come into the establishment for institutional education from families that did not fulfill their function or did not meet the basic needs of the child. The parents of these children often perpetrated criminal acts, were under the influence of alcohol, neglected the children or in some cases even mistreated or abused them. The family was for these children often a negative image. The children spent part of their lives in a non-stimulating environment. These families influenced the personality of the child in a extremely negative way. Children from children's homes show handicaps already at a biological level. These children tend to have lower body measurements values, they suffer from different health handicaps, psychiatric disorders, their mental capacities are under average, they have attention disorders, heightened affectivity, heightened aggressiveness, etc. Children come into children's homes from dysfunctional families usually in their later school days, consequently, the family has had great influence during their early childhood and in some cases also during school age or adolescence. Some children visit their families even after they have been placed in children's homes, and are therefore still influenced by their parents. All these factors, among others, influence their...