Filosofie Sørena Kierkegaarda a její využití ve výuce filosofie na středních školách
Philosophy of Søren Kierkegaard and Its Use in High School Education in Philosophy
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/32634Identifiers
Study Information System: 97253
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Hauser, Michael
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Social Scienses
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 1. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
filosofie, etika, víra, Kierkegaard, Hegel, Sokrates, Rádl, Abraham, střední škola, výuka filosofieKeywords (English)
philosophy, ethics, religion, Kierkegaard, Hegel, Sokrates, Rádl, Abraham, high school, teaching philosophyTato diplomová práce se zabývá filosofií Sørena Kierkegaarda z pohledu budoucí učitelky. První část práce podává teoretický přehled základních myšlenek dánského filosofa, založený na komparaci s dalšími významnými filosofy. Druhá část pak nabízí rozbor možného využití Kierkegaardovy filosofie při výuce na středních školách. V této části jsou přesně vymezeny výukové cíle pokrývající klíčové kompetence stanovené v Rámcově vzdělávacím programu pro gymnázia a konkrétní postupy v hodinách, které umožňují jejich dosažení.
This graduation theses deals with the philosophy of Søren Kierkegaard from the point of view of fututre teacher. The first part of the theses offers theoretical overview of basic thoughts of the Danish philosopher based on comparison with other philosophers. The other part analyses the possibilities of usage Kierkegaard's philosophy in teaching philosophy at high schools. The educational aims and the lessons' procedures are being described in this section.