Zobrazit minimální záznam

School Uniform with a view to Adolescent
dc.contributor.advisorHříbková, Lenka
dc.creatorPresová, Karolína
dc.date.accessioned2017-04-26T21:00:09Z
dc.date.available2017-04-26T21:00:09Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/32574
dc.description.abstractOděv je významnou součástí identity jedince, umožňuje mu zdůraznit jeho individualitu a současně zajišťuje i připojení k členům určité sociální skupiny. Jedním typem oděvu je i uniforma. Psychologicky zajímavé je především to, jakým způsobem se adolescent vyrovnává, přemýšlí a zvládá situací, kdy musí obléknout stejnokroj, ačkoli v tomto věkovém období má silnou potřebu se odlišovat a vymezovat také prostřednictvím oděvu. Díky probíhajícím diskusím veřejnosti a mému studijnímu zaměření jsem se rozhodla prozkoumat problematiku školních uniforem z psychologického hlediska. Stanovila jsem si čtyři základní cíle: a) identifikovat historický vývoj uniforem, zvláště pak školních, b) zanalyzovat funkce školních uniforem zmiňované adolescenty v diskusích c) prozkoumat identitní aspekty, které se objevují v průběhu skupinových rozhovorů na téma školních uniforem d) nalézt případné rozdíly mezi těmito aspekty u sledovaných skupin. První cíl jsem naplnila v teoretické části diplomové práce. Historie uniforem sahá až do období starověku, kdy mezi nejstarší spadají mnišské a vojenské stejnokroje. Stejnokroje na univerzitách se začaly vyskytovat ve středověku. Největší rozmach uniforem všeobecně nastal v 17. století, kdy se začínají objevovat vojenské uniformy v pravém slova smyslu, ale i uniformy úředníků a řemeslníků....cs_CZ
dc.description.abstractClothing is a very important part of an individual's identity. It helps a person highlight one's individuality and at the same time it connects one with other members of a certain social group. One of the clothing types is a uniform. It is psychologically very interesting in what way adolescents cope with, think about and deal with a situation when they have to wear a uniform, because at this time they feel a very strong need to differentiate and determine their personality also through the choice of their clothing. Thanks to the current public discussions and my study field, I decided to investigate this area of interest from a psychological point of view. I established four basic aims: a) identification of a historical development of uniforms, particularly school ones b) analysis of a function of school uniforms mentioned in discussions by adolescents c) investigation of identity aspects which appear during the group discussions of the school uniform topic d) determination of the differences among these aspects in monitored groups. I fulfilled the first aim in the theoretical part of this diploma thesis. History of uniforms has its roots in antiquity - monastic and military uniforms belong among the oldest ones. Uniforms started to appear at universities in middle ages. Their largest expansion came in the...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleŠkolní uniformy pohledem adolescentůcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-09-20
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId78886
dc.title.translatedSchool Uniform with a view to Adolescenten_US
dc.contributor.refereeLevínská, Markéta
dc.identifier.aleph001396870
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychology and Special Pedagogyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologie a speciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologie a speciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychology and Special Pedagogyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csOděv je významnou součástí identity jedince, umožňuje mu zdůraznit jeho individualitu a současně zajišťuje i připojení k členům určité sociální skupiny. Jedním typem oděvu je i uniforma. Psychologicky zajímavé je především to, jakým způsobem se adolescent vyrovnává, přemýšlí a zvládá situací, kdy musí obléknout stejnokroj, ačkoli v tomto věkovém období má silnou potřebu se odlišovat a vymezovat také prostřednictvím oděvu. Díky probíhajícím diskusím veřejnosti a mému studijnímu zaměření jsem se rozhodla prozkoumat problematiku školních uniforem z psychologického hlediska. Stanovila jsem si čtyři základní cíle: a) identifikovat historický vývoj uniforem, zvláště pak školních, b) zanalyzovat funkce školních uniforem zmiňované adolescenty v diskusích c) prozkoumat identitní aspekty, které se objevují v průběhu skupinových rozhovorů na téma školních uniforem d) nalézt případné rozdíly mezi těmito aspekty u sledovaných skupin. První cíl jsem naplnila v teoretické části diplomové práce. Historie uniforem sahá až do období starověku, kdy mezi nejstarší spadají mnišské a vojenské stejnokroje. Stejnokroje na univerzitách se začaly vyskytovat ve středověku. Největší rozmach uniforem všeobecně nastal v 17. století, kdy se začínají objevovat vojenské uniformy v pravém slova smyslu, ale i uniformy úředníků a řemeslníků....cs_CZ
uk.abstract.enClothing is a very important part of an individual's identity. It helps a person highlight one's individuality and at the same time it connects one with other members of a certain social group. One of the clothing types is a uniform. It is psychologically very interesting in what way adolescents cope with, think about and deal with a situation when they have to wear a uniform, because at this time they feel a very strong need to differentiate and determine their personality also through the choice of their clothing. Thanks to the current public discussions and my study field, I decided to investigate this area of interest from a psychological point of view. I established four basic aims: a) identification of a historical development of uniforms, particularly school ones b) analysis of a function of school uniforms mentioned in discussions by adolescents c) investigation of identity aspects which appear during the group discussions of the school uniform topic d) determination of the differences among these aspects in monitored groups. I fulfilled the first aim in the theoretical part of this diploma thesis. History of uniforms has its roots in antiquity - monastic and military uniforms belong among the oldest ones. Uniforms started to appear at universities in middle ages. Their largest expansion came in the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
dc.identifier.lisID990013968700106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV