Hra, hravost a hračka ve výtvarném umění
Play and toy in contemporary art
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/32215Identifiers
Study Information System: 90638
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Consultant
Špičková, Kateřina
Referee
Špičková, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teaching Degree in Art for Lower and Higher Secondary Schools and Art Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
hra, hravost, hračka, dítě umění manipulace, vývoj, rodina, škola, učitel, hodina, umělecké dílo, kýč, média, televize, počítač, zvíře, výchova, dospělí, životKeywords (English)
AA game, a play, a playfulness, a toy, a child, an art, a manipulating, a development, a family, a school, a teacher, a lesson, an art work, a kitsch, a media, a television, a computer, an animal, an education, an adults, a lifeSvou práci jsem zaměřila na hru, hravost a hračku. Nejprve jsem hledala, kde se tyto témata nejvíce objevují a to jak nás v životě ovlivňují. Uvedla jsem i některé definice. Dále jsem tyto témata více rozváděla a hledala jejich spojitosti s uměním a pedagogikou. Ve výtvarném umění jsem se zaměřila na jednotlivé body na hru, hravost a hračku. Uvedla jsem několik umělců, kteří při své tvorbě používají hru nebo hravost. Hračku jsem uvedla spíše, jako motiv uměleckých děl. Poslední část mé práce se věnuje výtvarnému projektu, který je zaměřen na děti od osmi do dvanácti let. Jednu z řad blíže představuji. Uvádím i jednotlivé hodiny, znichž jednu podrobně rozepisuji. Tuto hodinu jsem nazvala Malba mýdlovými bublinami a odučila jsem ji na Základní umělecké škole Na Proseku. Po představení této hodiny jsem napsala i reflexi. Celá práce je doplněna obrázky. V závěru se snažím shrnout k čemu jsem dospěla.
My thesis concentrates on the game, the playfulness and the toy. At first, I was searching for where these topics were most common and how they effected our lives generally. I presented some of the definitions. Then I worked more with these definitions and I put them into a connection with the art and the padegogy. Later I made a separated point of the role of the game, the playfulness and the toy in the visual art. I introduced some artist, who have been using the topics of mainly the game and the playfulness in their art work. The toy was presented more like the theme of the art works. The final part concentrates on the visual art project, which is prepared for children at age eight to ten years. One of the range was introduced deeply. n this range present individual lessons, one of them is showed in detail. This lesson is named The painting by the soap bubbles and I had been taught it at The basic art school Na Proseku. After this lesson I wrote reflection of it. Whole thesis is ilustrated by the pictures. In the conclusion I try to summarize knowledge I reached.