Citace v současné české malbě
Apropriations in contemporary Czech painting
rigorous thesis (RECOGNIZED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/31287Identifiers
Study Information System: 188343
Collections
- Kvalifikační práce [19158]
Author
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Art
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 2. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Disertační práce Citace v současné české malbě je založena na uměnovědných základech. Jejím cílem je analýza fenoménu citace. První část je analýzou odborné literatury. Téma je kontextualizováno v českém a světovém uměleckém prostředí. Představuje interpretaci zásadních uměleckých děl. Druhá, výzkumná část, je rozdělena do dvou bloků. První prezentuje kvalitativní výzkum založený na strukturovaných rozhovorech s otevřenými otázkami, které byly vedeny s malíři poznamenanými dobou totality. Článek v příloze ukazuje jeho užití a způsob zpracování. Druhá část se blíží fenomenologickému rozhovoru. Dotazováni byli tři malíři (Gerboc, Petrbok, Štech). Cílem je rekonstrukce zkušeností těchto malířů ve vztahu k citacím. Typologie citací vychází z jejich tvůrčí práce a následné klasifikace. Jednotlivé medailony jsou založeny na interpretaci uměleckých děl. Třetí část - didaktická - se zabývá otázkami vztahu současného umění a výtvarné výchovy, prezentuje příklady z praxe. Popisuje didaktickou transformaci učiva a praktické užití konceptové analýzy. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The Thesis named Apropriations in contemporary Czech painting is based on art historical foundations. The aim is to analyze the phenomenon of quotation. The first part analyzes the scientific literature, the emphasis is on analytical branch. The topic is contextualised in Czech and international artistic environment. It represents a fundamental interpretation of artworks. The second part, the research is divided into two parts. The first presents a qualitative research based on structured interviews with open questions, which were conducted with painters stigmatized time of totalitarianism. Article in the appendix shows its use and method of processing. The second part is based on phenomenological interview. They were interviewed three painters (Gerboc, Petrbok, Stech). The aim is reconstuction experiences of these painters in relation to apropriations and classification of their creative intentions into typologies. Individual profiles are based on the interpretation of works of art. The third part - art education - examining the relationship of contemporary art and art education, presents practical examples. Describes the didactic curriculum transformation in the context of concept analysis. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)