Využití výchovné dramatiky při prevenci společensky nežádoucích jevů v primární škole
Use of educational drama in the prevention of socially undesirable phenomena in the primary school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/30587Identifiers
Study Information System: 80217
CU Caralogue: 990012925050106986
Collections
- Kvalifikační práce [19360]
Author
Advisor
Referee
Hanušová, Jaroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 5. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
rizikové chování, šikana a násilí, dramatická výchova, drama a příběh, agresor, primární prevence, osobnostně sociální výchovaKeywords (English)
risk behavior, chicane and force, drama education, drama and story, aggressor, primary preventionCílem práce je přispět k hledání optimální cesty, jak předcházet násilí a šikaně u žáků primární školy. Jako jednu z možností nabízí využití dramatické výchovy. Ve výzkumné části jsou vyhodnoceny názory učitelů na využívání dramatické výchovy při prevenci násilí a šikany. Hlavní částí je návrh projektu, který je zaměřen na problematiku primární prevence, a který byl ověřen v praxi. Na základě zkušeností, jsou ke všem činnostem uvedena doporučení a rady pro další realizaci. Ověření projektu v praxi potvrzuje, že využití metod dramatické výchovy je jednou z možných cest, jak se věnovat prevenci násilí a šikany u žáků primární školy.
The aim of this work is to contribute to finding the best wals, to prevent violence and bullying among pupils in primary schools. As one of the possibilities offered is the use of Drama Education. In the practical part are evaluated the views of teachers on the use of drama education in the prevention of violence and bullying. The main part is the project focused on primary prevention, wich was verified in practice. Based on experience, are written to each activities recommendations and advice for future implementation. Verification project in practice confirms that the use of methods of Drama is one of the possible ways, how to address the prevention of violence and bullying among pupils in primary schools.