Zobrazit minimální záznam

Scenery of products of nature and nature structures
dc.contributor.advisorDvořák, Jaroslav
dc.creatorKolaříková, Ivana
dc.date.accessioned2021-03-25T09:41:00Z
dc.date.available2021-03-25T09:41:00Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/30584
dc.description.abstractThe theme of the thesis is how products or forms found in nature are viewed and interpreted in both natural and social contexts. The natural context sees the various forms individually, as well as intertwined with surrounding forms, composing scenery, vistas, and the environment, including microcosms. It illustrates that their appearance - structure, shape and attributes - are the result of activities of various natural processes and elements. The thesis focuses on stone as a lifeless product of nature and wood (tree) as a living product of nature. It also points to the importance of products of nature in human life and their reflection in art. The practical part of the thesis analyzes a cycle of oil paintings that capture varying sceneries of stone and wood, inspired by nature's cycle of creation and destruction. The thesis also proposes some approaches, and possible aplications, of the theme of nature in art education.en_US
dc.description.abstractPráce se zabývá tématem přírodnin nahlížených v přírodních i společenských souvislostech. Přírodní formy jsou zde pojímány jako krajiny (mikrokrajiny) v rámci celku přírody. Dokládá, že jejich podoba - struktura, tvar a vlastnosti, jsou výsledkem působení rozmanitých přírodních procesů a sil. Práce se zaměřuje na kámen jako neživou přírodninu a dřevo (strom) jako přírodninu živou. Poukazuje rovněž na význam přírodnin v životě člověka a jejich odraz ve výtvarném umění. Praktickou část práce tvoří cyklus olejomaleb, zachycujících krajiny kamene a krajiny dřeva, které jsou inspirované jejich koloběhem v přírodě - vznikem a zánikem. Dále práce předkládá některé přístupy a možné aplikace tématu přírodnin ve výtvarné výchově.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleKrajina přírodnin a přírodních strukturcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-06-02
dc.description.departmentKatedra výtvarné výchovycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId73316
dc.title.translatedScenery of products of nature and nature structuresen_US
dc.contributor.refereeHůla, Zdenek
dc.identifier.aleph001132420
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství výtvarné výchovy pro základní školy, střední školy a základní umělecké školycs_CZ
thesis.degree.disciplineTeaching Degree in Art for Lower and Higher Secondary Schools and Art Schoolsen_US
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra výtvarné výchovycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství výtvarné výchovy pro základní školy, střední školy a základní umělecké školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeaching Degree in Art for Lower and Higher Secondary Schools and Art Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPráce se zabývá tématem přírodnin nahlížených v přírodních i společenských souvislostech. Přírodní formy jsou zde pojímány jako krajiny (mikrokrajiny) v rámci celku přírody. Dokládá, že jejich podoba - struktura, tvar a vlastnosti, jsou výsledkem působení rozmanitých přírodních procesů a sil. Práce se zaměřuje na kámen jako neživou přírodninu a dřevo (strom) jako přírodninu živou. Poukazuje rovněž na význam přírodnin v životě člověka a jejich odraz ve výtvarném umění. Praktickou část práce tvoří cyklus olejomaleb, zachycujících krajiny kamene a krajiny dřeva, které jsou inspirované jejich koloběhem v přírodě - vznikem a zánikem. Dále práce předkládá některé přístupy a možné aplikace tématu přírodnin ve výtvarné výchově.cs_CZ
uk.abstract.enThe theme of the thesis is how products or forms found in nature are viewed and interpreted in both natural and social contexts. The natural context sees the various forms individually, as well as intertwined with surrounding forms, composing scenery, vistas, and the environment, including microcosms. It illustrates that their appearance - structure, shape and attributes - are the result of activities of various natural processes and elements. The thesis focuses on stone as a lifeless product of nature and wood (tree) as a living product of nature. It also points to the importance of products of nature in human life and their reflection in art. The practical part of the thesis analyzes a cycle of oil paintings that capture varying sceneries of stone and wood, inspired by nature's cycle of creation and destruction. The thesis also proposes some approaches, and possible aplications, of the theme of nature in art education.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovycs_CZ
thesis.grade.code1
dc.contributor.consultantŠamšula, Pavel
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO
dc.identifier.lisID990011324200106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV