Krajina přírodnin a přírodních struktur
Scenery of products of nature and nature structures
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/30584Identifiers
Study Information System: 73316
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Consultant
Šamšula, Pavel
Referee
Hůla, Zdenek
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teaching Degree in Art for Lower and Higher Secondary Schools and Art Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
2. 6. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Práce se zabývá tématem přírodnin nahlížených v přírodních i společenských souvislostech. Přírodní formy jsou zde pojímány jako krajiny (mikrokrajiny) v rámci celku přírody. Dokládá, že jejich podoba - struktura, tvar a vlastnosti, jsou výsledkem působení rozmanitých přírodních procesů a sil. Práce se zaměřuje na kámen jako neživou přírodninu a dřevo (strom) jako přírodninu živou. Poukazuje rovněž na význam přírodnin v životě člověka a jejich odraz ve výtvarném umění. Praktickou část práce tvoří cyklus olejomaleb, zachycujících krajiny kamene a krajiny dřeva, které jsou inspirované jejich koloběhem v přírodě - vznikem a zánikem. Dále práce předkládá některé přístupy a možné aplikace tématu přírodnin ve výtvarné výchově.
The theme of the thesis is how products or forms found in nature are viewed and interpreted in both natural and social contexts. The natural context sees the various forms individually, as well as intertwined with surrounding forms, composing scenery, vistas, and the environment, including microcosms. It illustrates that their appearance - structure, shape and attributes - are the result of activities of various natural processes and elements. The thesis focuses on stone as a lifeless product of nature and wood (tree) as a living product of nature. It also points to the importance of products of nature in human life and their reflection in art. The practical part of the thesis analyzes a cycle of oil paintings that capture varying sceneries of stone and wood, inspired by nature's cycle of creation and destruction. The thesis also proposes some approaches, and possible aplications, of the theme of nature in art education.