Krajina přírodnin a přírodních struktur
Scenery of products of nature and nature structures
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/30584Identifikátory
SIS: 73316
Kolekce
- Kvalifikační práce [19350]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Šamšula, Pavel
Oponent práce
Hůla, Zdenek
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy, střední školy a základní umělecké školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
2. 6. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Práce se zabývá tématem přírodnin nahlížených v přírodních i společenských souvislostech. Přírodní formy jsou zde pojímány jako krajiny (mikrokrajiny) v rámci celku přírody. Dokládá, že jejich podoba - struktura, tvar a vlastnosti, jsou výsledkem působení rozmanitých přírodních procesů a sil. Práce se zaměřuje na kámen jako neživou přírodninu a dřevo (strom) jako přírodninu živou. Poukazuje rovněž na význam přírodnin v životě člověka a jejich odraz ve výtvarném umění. Praktickou část práce tvoří cyklus olejomaleb, zachycujících krajiny kamene a krajiny dřeva, které jsou inspirované jejich koloběhem v přírodě - vznikem a zánikem. Dále práce předkládá některé přístupy a možné aplikace tématu přírodnin ve výtvarné výchově.
The theme of the thesis is how products or forms found in nature are viewed and interpreted in both natural and social contexts. The natural context sees the various forms individually, as well as intertwined with surrounding forms, composing scenery, vistas, and the environment, including microcosms. It illustrates that their appearance - structure, shape and attributes - are the result of activities of various natural processes and elements. The thesis focuses on stone as a lifeless product of nature and wood (tree) as a living product of nature. It also points to the importance of products of nature in human life and their reflection in art. The practical part of the thesis analyzes a cycle of oil paintings that capture varying sceneries of stone and wood, inspired by nature's cycle of creation and destruction. The thesis also proposes some approaches, and possible aplications, of the theme of nature in art education.