Matematika v japonských školách
Mathematics in Japanese schools
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/29313Identifiers
Study Information System: 79361
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Pilous, Derek
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Information Technology Oriented at Education - Mathematics Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
31. 5. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Název: Matematika v japonských školách Abstrakt: Hlavním cílem bakalářské práce je popsat a porovnat japonské školství a matematické vzdělávání s českým. Práce je složena ze dvou hlavních částí. První část je věnována japonskému školství, jeho historii, současné podobě a postavení žáka a učitele v japonské společnosti. Druhá část představuje vybrané metody výuky matematiky používané na základních a středních školách v Japonsku. Dále popisuje fenomén zvaný "lesson study" a jeho vliv na zlepšení výuky, porovnává japonské školní osnovy s českým rámcovým vzdělávacím programem a na závěr poukazuje na úspěchy japonského matematického vzdělávání a motivaci žáků ke studiu matematiky.
Title: Mathematics in Japanese schools Summary: The main objective of bachelor work is to describe and compare Japanese and Czech education (with an emphasis on mathematical education). The work consists of two main parts. The introduction is dedicated to Japanese education, its history, current situation and to the role of student and teacher in the Japanese society. The main part presents various methods of teaching, which are used at primary and secondary schools in Japan. It also describes a phenomenon called "Lesson Study" and its impact on improving teaching. The Japanese school curriculum is also compared to the Czech educational framework programme in this part. The conclusion emphasise the achievements of Japanese mathematical education and students' motivation for this subject.