Specifické poruchy učení a chování u dospělých jedinců - vyrovnávání se s handicapem
Adults with Specific Learning Disabilities and/or AD(H)D - coping with the handicap
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/28953Identifiers
Study Information System: 74833
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Břečková Chalupová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 6. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Tématem bakalářské práce jsou dospělí jedinci s diagnózou specifické poruchy učení a chování se zaměřením na jejich vyrovnávání se s tímto handicapem v dospělém věku. Práce je tvořena teoretickou a praktickou částí. Úvodní kapitola teoretické části je věnována základní terminologii specifických poruch učení a chování, jejich projevům a emocionálním a sociálním aspektům vyplývajícím z této diagnózy v dětském věku. Další kapitola se zabývá dospělými jedinci se specifickými poruchami učení a chování s důrazem na negativní projevy těchto poruch, které mohou způsobovat obtíže při výkonu povolání. Závěrečná kapitola teoretické části obsahuje popis nejčastějších emočních reakcí, kterými trpí dospělí jedinci s diagnózou specifických poruch učení a chování. Cílem praktické části je popis procesu vyrovnávání se s handicapem v podobě specifických poruch učení a chování v dospělém věku. Jedná se o kvalitativní výzkumné šetření, které se nejprve zaměřuje na popis problémů v zaměstnání a při studiu na vysoké škole vyplývajících z diagnózy specifických poruch učení a chování. Dále je pozornost věnována negativním pocitům, kterým čelí účastníci výzkumného šetření s diagnózou specifických poruch učení a chování v každodenním životě. Významnou část výzkumu tvoří popis strategií vyrovnávání se s obtížemi, jejichž příčinou...
The bachelor thesis focuses on adults with specific learning disabilities and/or AD(H)D, namely on their coping strategies in adulthood. The thesis is traditionally divided into theoretical and empirical part. The first chapter of the theoretical part explains basic terminology linked with specific learning disabilities and/or AD(H)D, their symptoms, and emotional and social aspects of the deficit in the early age. The next chapter concentrates on adults with specific learning disabilities and/or AD(H)D, especially a negative impact of their difficulties which make work achievements complicated. The final chapter of the theoretical part describes typical emotional reactions which adults with specific learning disabilities and/or AD(H)D suffer from. The aim of the practical part is to describe the process of coping with the handicap of specific learning disabilities and/or AD(H)D. The research uses a qualitative methodology. It first states problems at work and in the course of university study which are connected with specific learning disabilities and/or AD(H)D. Further the attention is paid to negative emotions which adults with specific learning disabilities and/or AD(H)D face in everyday life. A crucial part of the research involves a description of coping strategies of the interviewed adults. A next...