Nejčastější problémy nácviku skoku vysokého "flopem" ve školní tělesné výchově
Most frequent problems of "flop" the high-jump practice in the school physical training
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/28001Identifiers
Study Information System: 87603
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Engelthalerová, Zdeňka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Technical and Information Education Oriented at Education - Physical Education and Sport Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
2. 6. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Cílem práce je zjistit, jaké se vyskytují nejčastější chyby při nácviku skoku vysokého na základních školách a pokusit se na názorných příkladech pomoci při jejich odstranění. Tato práce by měla sloužit jako pomůcka začínajících učitelů při trénování skoku vysokého. Průběžným testováním zjišťuji nejčastější chyby při tréninku skoku vysokého, konkrétně při stylu flop, na základní škole u vybrané skupiny žáků. Na základě tohoto testování sestavím žebříček nejčastějších chyb a pomocí speciálních cvičení se pokusím přispět při jejich odstranění. Při zpracování speciálních nápravných cvičení použiji kinogramy pro lepší názornost. Výsledky práce ukazují, že čím je lepší technika žáka na základní škole při skoku do výšky, tím je taky lepší jeho výkon. Při sestavování chyb jsem se zaměřil pouze na hlavní a pouhým okem viditelné chyby. Ve skutečnosti je chyb, které provádí skokan, daleko víc. Z výsledků mého testování dále můžu jednoznačně říct, že čím je student starší, tím je jeho maximální skočená výška vyšší. Ovšem, co jsem hlavně sledoval a co se projevilo je to, že čím jsou studenti starší, tím dělají méně chyb. To je známka jednak správného přístupu učitele a jednak správným plněním osnov, kde se věnuje atletice nemalá část.
The aim of this study is to determine the most frequent mistakes at practice of the high-jump in the school physical training. My work try to help with mistakes elimination via demonstration. This study should serve as a help for beginning teachers at the high-jump practice. I will identify the most frequent mistakes at the high-jump practice by the continuous testing of the chozen group of students from the primary school, concretely at the "flop" style. Based on this test I'll put together the most frequent mistakes chart and I'll try to contribute to their elimination by the special training. I'll use kinograms in the process of corrective training for better clearness. The result of this study shows that the better technique of the students high-jump is, the better achievement has been reached. I focused only on general and explicit mistakes at the formation of the mistake chart. But in fact there are many more mistakes done by the jumper. From results of my testing I can say that the older student is, the maximum jump high is. But, what I mainly observed and what had proved was, that the older students are, the less mistakes they did. That is the mark of the teachers correct approach and the right syllabus performance, where the athletics takes no small interest.