Individuální zkušenost s procesem přeměny pohlaví ve školním prostředí
Individual Experience with Gender Aspects in the School Environment
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/2788Identifikátory
SIS: 20385
Kolekce
- Kvalifikační práce [19116]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Fifková, Hana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie a speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
30. 1. 2006
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Tato diplomová práce se zabývá zkušeností studentů, kteří procházeli procesem přeměny pohlaví v době svého studia. Zvolil jsem kvalitativní metodu zkoumání, narativní přístup a problematiku jsem zkoumal z pozic soudobé kritické psychologie. Práce je založena na dvou ohniskových skupinách a sedmi rozhovorech, které na ně navazovaly. Z jednotlivých příběhů je zřejmé, jak se účastníci výzkumu pokoušeli vyrovnat s životem v opačné pohlavní roli, jak se pro ně postupně stalo neúnosné pokračovat v předstírání že jsou těmi, kterými ve skutečnosti nebyli, a jak se rozhodli "vyjit ze svého utajení" a radikálně změnit svůj život. Dále polemizuji s většinovým postojem a přístupem k transsexualitě a s následky, ke kterým vede na poli psychologie a psychiatrie. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This diploma work is concerned with the experience of students undergoing sex change during their studies. I have chosen qualitative theoretical resource and method; I have applied narrative approach and studied it from critical psychology point of view. The work is based on two focus groups and seven follow-up interviews with secondary school and university students. It is visible in their narratives how participants tried to cope and how they managed to survive in the opposite gender roles, how it became unbearable to go on pretending they were who they were not and how they decided to come out and change the direction of their lives. I further question the main stream attitude and approach to transsexuality and the results in psychology and psychiatry fields. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)