Koncept smrti v 1. třídě
The Idea of Death in the First Grade of School
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/2663Identifiers
Study Information System: 20371
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Procházková, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
30. 1. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Teoretická část diplomové práce vychází ze studia dostupné literatury. Nejprve se věnuji vývojovému pojetí smrti, na základě zahraničních výzkumů popisuji jednotlivé subkoncepty smrti: univerzality, nevratnosti, nefunkčnosti a kauzality. Zaměřuji se na věk 5-91et. Navazuji výzkumem. S 29 dětmi navštěvujícími 1.třídu ZS jsem realizovala celkem 14 zhruba 30 minutových semistrukturovaných rozhovorů. V analýze jsem se zaměřila na tři základní oblasti: 1. Jak končí život? 2. Jak vypadá smrt? 3. Co se děje po smrti? V další části jsem rozhovory analyzovat vzhledem kjednotlivým subkonceptům. Výsledky srovnávám se závěry v teoretické části. Rozhodně je však na místě podrobná, longitudinální studie, jež by dokázala sledovat celou řadu proměnných, na které jsem ve své práci neměla kapacitu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The theoretical part is based on the study of available literature. The fírst part is about the developmental concept of death, in the second part, which is based on research published abroad; the subconcepts of death are described. There are 4 subconcepts: universality, irreversibility, nonfunctionality and causality. I have mostly focused on the 5 to 9 year age group. The research comes from 14 semi-structured interviews which were conducted with 29 children in their fírst year of school. The analysis is focused on three major topics: 1) How does life end? 2) What does death look like? 3) What happens after death? After that I analyzed the interviews in order to relate what was said to the subconcepts. My results are compared with the conclusions I drew in the theoretical part. A detailed, longitudinal study, which could observe all the necessary parameters I have not had capacity for, is needed. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)