Možnosti využití metod dramatické výchovy ve výuce německého jazyka
Ways of application of drama methods in german language teaching
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/25058Identifiers
Study Information System: 60924
Collections
- Kvalifikační práce [17354]
Author
Advisor
Referee
Švermová, Dagmar
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - German
Department
Information is unavailable
Date of defense
3. 6. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
NÁZEV: Možnosti využití metod dramatické výchovy ve výuce německého jazyka ABSTRAKT: Tato diplomová práce se zabývá možnostmi využití metod dramatické výchovy ve výuce německého jazyka. Práce je rozdělena do dvou částí. V první části práce je popsáno teoretické zázemí dramatické výchovy a komunikativně zaměřeného vyučování cizích jazyků. Je zde také charakterizován vztah Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání k dramatu i k výuce cizího jazyka. Hlavní část práce obsahuje návrh na začlenění metod dramatické výchovy do výuky němčiny a sborník dramaticky orientovaných cvičení. Dále je tu popsán průběh a výsledky výzkumu, jehož hlavním cílem bylo prověřit, jaký vliv mají metody dramatické výchovy na rozvoj komunikativní kompetence žáků v německém jazyce. KLÍČOVÁ SLOVA: Dramatická výchova, komunikativní kompetence, výuka cizích jazyků
TITLE: Ways of application of drama methods in German language teaching ABSTRACT This diploma thesis deals with ways of application of drama methods in teaching the German language. The thesis is divided into two parts. The first part describes the theoretical background of educational drama and communicative language teaching. Also, the relation of the Framework Educational Programme for primary education to drama and foreign language teaching is characterized. The main part of this thesis contains a suggestion for integrating drama methods into teaching the German language and a selection of drama-oriented exercises. Further, the process and the results of my research, the main purpose of which was to examine the influence of drama methods on communicative competence in pupils, are described here. KEY WORDS: Educational drama, communicative competence, foreign language teaching