Komparace vztahů zřizovatelů a ředitelů základních škol v České a Slovenské repul
Comparison of relationships beetwen founders and headmasters of primary schools in the Czech Republic and Slovak Republic
rigorous thesis (RECOGNIZED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/2433Identifiers
Study Information System: 178546
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Management of Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Keywords (Czech)
vztah, ředitel, základní škola, zřizovatel, registrovaná církev a náboženská společnost, Česká republika, Slovenská republika, veřejná správaKeywords (English)
Relationship, Director, Primary school, Founder, Registered church and religious society, Czech Republic, Slovak Republic, Public administrationPráce má za cíl prozkoumat, obsahově předložit a následně srovnat jednotlivé oblasti vztahů mezi ředitelem a zřizovatelem základní školy a následně formulovat případné rozdíly a podobnosti v těchto vztazích v České republice a na Slovensku, v oblasti právní i mimoprávní a zjistit, jaký je aktuální stav v oblasti vztahů ředitele a zřizovatele více než 20 let po rozdělení společné federace. Jako základní východisko výzkumu slouží platné právní předpisy v podobě zákonů a vyhlášek, a také specifické právní a jiné dokumenty týkající se zřizovatelů soukromých a církevních škol. Školství v České republice a na Slovensku se rozvíjelo od vzniku Československé republiky v roce 1918 společně. Po rozpadu společné federace v roce 1993 začaly probíhat změny a vývoj v této oblasti již izolovaně. Vztah zřizovatele a ředitele je jedním z faktorů, který velmi výrazně ovlivňuje činnost, kvalitu a směřování školy. Práce popisuje podobnosti a rozdíly v těchto vztazích v obou státech a poukazuje na možnosti vzájemné inspirace.
The objective of the thesis is an analysis, description and subsequent comparison of different aspects in relationships between the founders and the headmasters of primary schools, and subsequently a presentation of possible differences and similarities in these relationships in the Czech Republic and in Slovakia, in both legal and non-legal framework; and a description of the real situation of these relationships more than 20 years after the dissolution of Czechoslovakia. The starting point for the research are relevant legal regulations, such as acts of parliament, delegated legislation and specific legal and other documents concerning founders of private and denominational schools. The Czech and Slovak educational systems had the same development since the foundation of Czechoslovakia in 1918. After the dissolution of Czechoslovak federation the development and changes in Czech and Slovak educational systems had a different, separate development. The relationship between the school founder and its headmaster has significant influence on the school activities and direction. The thesis describes similarities and differences in these relationships in both countries and points out possibilities for mutual inspirations.