dc.creator | Němečková, Jana | |
dc.date.accessioned | 2021-05-19T17:39:14Z | |
dc.date.available | 2021-05-19T17:39:14Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/23801 | |
dc.description.abstract | The thesis deals with the possibilities o f supporting and enhancing the educational role o f museums in the lifelong learning process, particularly in the process o f family learning. The author defines the conditions o f the preparation o f a self-guided museum programme for families. The author presents an example o f a family guidebook to the exhibition hall o f glass and ceramics o f The Museum o f Decorative Arts in Prague (hereafter UPM). The family guidebook draws on the study o f primarily British and American sources dealing with museum education and related disciplines. The thesis also features an analysis o f a small visitor study o f family visitors o f the UPM and a description and analysis o f a museum programme during which the guidebook was tested. According to the author, a self-guided museum programme for families should draw on family audience segmentation and on specific needs o f this visitor group. Such a programme should motivate visitors to learn actively from the exhibits, to encourage cooperation and sharing o f knowledge and skills among individual family members. The programme should make the visitors feel that the museum is a plače not only to learn new things but also to spend enjoyable moments, and encourage them to repeat their visit. | en_US |
dc.description.abstract | Práce se zabývá možnostmi využití muzeí pro podporu celoživotní učení s důrazem na učení rodinné. Autorka vymezuje předpoklady tvorby samoobslužného muzejního programu pro rodiny a předkládá konkrétní návrh rodinného průvodce sálem skla a keramiky stálé expozice Uměleckoprůmyslového musea v Praze (dále UPM). V teoretické rovině je rodinný průvodce založen na studiu odborné literatury, především britské a americké, z oblasti muzejní pedagogiky a souvisejících disciplín. Vychází také ze zahraničních případových studií sledujících chování a učení rodin v muzeu. Součástí práce je analýza vlastního Dotazníkového průzkumu rodinných návštěvníků UPM a popis a vyhodnocení muzejního programu, během kterého rodinného průvodce ověřovala pokusná skupina. Autorka dochází k závěru, že samoobslužný muzejní program pro rodiny musí vycházet z reálného složení rodinných návštěvníků daného muzea a ze specifických potřeb této návštěvnické skupiny. Program by měl návštěvníky motivovat k aktivnímu poznávání a učení se z exponátů, podporovat kooperaci a sdílení znalostí a dovedností mezi jednotlivými členy rodiny. Měl by návštěvníkům zprostředkovat vědomí, že muzeum je místo, kde se lze dozvědět a naučit spoustu nových věcí, ale také strávit příjemné chvíle, a povzbudit je k další návštěvě muzea. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Rodinný průvodce Uměleckoprůmyslovým museem v Praze jako příklad uplatnění koncepce celoživotního učení v muzeu | cs_CZ |
dc.type | rigorózní práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2009 | |
dcterms.dateAccepted | 2009-09-08 | |
dc.description.department | Katedra občanské výchovy a filosofie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 81655 | |
dc.title.translated | Family Guidebook to The Museum of Decorative Arts in Prague: An Example of the Lifelong Learning Concept Implemented in a Museum | en_US |
dc.identifier.aleph | 001851627 | |
thesis.degree.name | PhDr. | |
thesis.degree.level | rigorózní řízení | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Foundations of Humanities | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - základy společenských věd | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | rigorózní práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra občanské výchovy a filosofie | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - základy společenských věd | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Foundations of Humanities | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Uznáno | cs_CZ |
thesis.grade.en | Recognized | en_US |
uk.abstract.cs | Práce se zabývá možnostmi využití muzeí pro podporu celoživotní učení s důrazem na učení rodinné. Autorka vymezuje předpoklady tvorby samoobslužného muzejního programu pro rodiny a předkládá konkrétní návrh rodinného průvodce sálem skla a keramiky stálé expozice Uměleckoprůmyslového musea v Praze (dále UPM). V teoretické rovině je rodinný průvodce založen na studiu odborné literatury, především britské a americké, z oblasti muzejní pedagogiky a souvisejících disciplín. Vychází také ze zahraničních případových studií sledujících chování a učení rodin v muzeu. Součástí práce je analýza vlastního Dotazníkového průzkumu rodinných návštěvníků UPM a popis a vyhodnocení muzejního programu, během kterého rodinného průvodce ověřovala pokusná skupina. Autorka dochází k závěru, že samoobslužný muzejní program pro rodiny musí vycházet z reálného složení rodinných návštěvníků daného muzea a ze specifických potřeb této návštěvnické skupiny. Program by měl návštěvníky motivovat k aktivnímu poznávání a učení se z exponátů, podporovat kooperaci a sdílení znalostí a dovedností mezi jednotlivými členy rodiny. Měl by návštěvníkům zprostředkovat vědomí, že muzeum je místo, kde se lze dozvědět a naučit spoustu nových věcí, ale také strávit příjemné chvíle, a povzbudit je k další návštěvě muzea. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The thesis deals with the possibilities o f supporting and enhancing the educational role o f museums in the lifelong learning process, particularly in the process o f family learning. The author defines the conditions o f the preparation o f a self-guided museum programme for families. The author presents an example o f a family guidebook to the exhibition hall o f glass and ceramics o f The Museum o f Decorative Arts in Prague (hereafter UPM). The family guidebook draws on the study o f primarily British and American sources dealing with museum education and related disciplines. The thesis also features an analysis o f a small visitor study o f family visitors o f the UPM and a description and analysis o f a museum programme during which the guidebook was tested. According to the author, a self-guided museum programme for families should draw on family audience segmentation and on specific needs o f this visitor group. Such a programme should motivate visitors to learn actively from the exhibits, to encourage cooperation and sharing o f knowledge and skills among individual family members. The programme should make the visitors feel that the museum is a plače not only to learn new things but also to spend enjoyable moments, and encourage them to repeat their visit. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra občanské výchovy a filosofie | cs_CZ |
thesis.grade.code | U | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | U | |
dc.identifier.lisID | 990018516270106986 | |