Zobrazit minimální záznam

Reading competences of adolescents
dc.contributor.advisorLederbuchová, Ladislava
dc.creatorKlumparová, Štěpánka
dc.date.accessioned2019-02-19T10:51:28Z
dc.date.available2019-02-19T10:51:28Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/23671
dc.description.abstractResumé Teoretická část práce je kompilací poznatků o čtenářské kompetenci, o nejnovějších teoriích čtenáře a o teorii fikčních světů. Na pozadí výsledků výzkumů čtenářství pubescentního a dospělého jsou v ní charakterizovány základní rysy adolescentního čtenářství. Pro potřeby práce byly stanoveny 3 okruhy pro vnitřní členění čtenářské kompetence a provedena interpretace textu fantastické povídky Julia Cortazára "Nocí naznak", který posloužil jako výchozí text pro literární dotazník. V praktické části práce byl proveden smíšený výzkum. Kvalitativní metody výzkumu se projevily v otevřených otázkách (zaměřených v první fázi na celkový estetický soud o díle a ve druhé fázi na jednotlivé aspekty díla) zadaných v literárním dotazníku. Kvantitativní metody výzkumu spočívaly v ověřování hypotéz stanovených na základě studia odborné literatury a ve formě třídění odpovědí respondentů do jednotlivých předem vymezených úrovní čtenářské kompetence. Na základě výsledků výzkumu byla rozšířena a doplněna výchozí charakteristika adolescentního čtenáře a vytvořena metodická doporučení, v rámci nichž byly navrženy konkrétní metody a formy práce pro podporu a rozvíjení jednotlivých dílčích kompetencí. Klíčová slova čtenářská kompetence - adolescentní čtenářství - teorie fikčních světů - smíšený výzkum - literární dotazník -...cs_CZ
dc.description.abstractTheoretical part of the theses is a compilation of knowledge about reading competence, about most important reader's theories and theory of fiction worlds. At the background of results from research on reading of pubescents and adults basic characteristics of adolescent reading were determinated. 3 cirtuits for internal division of reading competence were built for the needs of the theses and it was realized on interpretation of the fantastic story "The night face-up", which was written by Julio Cortazár and which was used as a initial text for literary questionnaire. In the practical part of theses a mixed research was made. Qualitative methods of research came to light in open questions (pointed at first phase at whole aesthetic judgement and at second phase at various aspects of the piece of work) engaged in the framework of literary questionnaire. Quantitative methods of the research consisted in verification of hypotheses specified by the study of literature and in form of sorting of respondents' answers to the various levels of reading competence determinated in advance. On the basis of results from the research, initial characteristic of adolescent reader was extended and completed and methodological recommendation was created, within the frame of which particular methods and forms for...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleČtenářské kompetence adolescentůcs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-02-22
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId82771
dc.title.translatedReading competences of adolescentsen_US
dc.contributor.refereeSlavík, Jan
dc.contributor.refereeToman, Jaroslav
dc.identifier.aleph001293564
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogyen_US
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPedagogyen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPedagogyen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csResumé Teoretická část práce je kompilací poznatků o čtenářské kompetenci, o nejnovějších teoriích čtenáře a o teorii fikčních světů. Na pozadí výsledků výzkumů čtenářství pubescentního a dospělého jsou v ní charakterizovány základní rysy adolescentního čtenářství. Pro potřeby práce byly stanoveny 3 okruhy pro vnitřní členění čtenářské kompetence a provedena interpretace textu fantastické povídky Julia Cortazára "Nocí naznak", který posloužil jako výchozí text pro literární dotazník. V praktické části práce byl proveden smíšený výzkum. Kvalitativní metody výzkumu se projevily v otevřených otázkách (zaměřených v první fázi na celkový estetický soud o díle a ve druhé fázi na jednotlivé aspekty díla) zadaných v literárním dotazníku. Kvantitativní metody výzkumu spočívaly v ověřování hypotéz stanovených na základě studia odborné literatury a ve formě třídění odpovědí respondentů do jednotlivých předem vymezených úrovní čtenářské kompetence. Na základě výsledků výzkumu byla rozšířena a doplněna výchozí charakteristika adolescentního čtenáře a vytvořena metodická doporučení, v rámci nichž byly navrženy konkrétní metody a formy práce pro podporu a rozvíjení jednotlivých dílčích kompetencí. Klíčová slova čtenářská kompetence - adolescentní čtenářství - teorie fikčních světů - smíšený výzkum - literární dotazník -...cs_CZ
uk.abstract.enTheoretical part of the theses is a compilation of knowledge about reading competence, about most important reader's theories and theory of fiction worlds. At the background of results from research on reading of pubescents and adults basic characteristics of adolescent reading were determinated. 3 cirtuits for internal division of reading competence were built for the needs of the theses and it was realized on interpretation of the fantastic story "The night face-up", which was written by Julio Cortazár and which was used as a initial text for literary questionnaire. In the practical part of theses a mixed research was made. Qualitative methods of research came to light in open questions (pointed at first phase at whole aesthetic judgement and at second phase at various aspects of the piece of work) engaged in the framework of literary questionnaire. Quantitative methods of the research consisted in verification of hypotheses specified by the study of literature and in form of sorting of respondents' answers to the various levels of reading competence determinated in advance. On the basis of results from the research, initial characteristic of adolescent reader was extended and completed and methodological recommendation was created, within the frame of which particular methods and forms for...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.identifier.lisID990012935640106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV