Čtenářské kompetence adolescentů
Reading competences of adolescents
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/23671Identifikátory
SIS: 82771
Kolekce
- Kvalifikační práce [18847]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Slavík, Jan
Toman, Jaroslav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
22. 2. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Resumé Teoretická část práce je kompilací poznatků o čtenářské kompetenci, o nejnovějších teoriích čtenáře a o teorii fikčních světů. Na pozadí výsledků výzkumů čtenářství pubescentního a dospělého jsou v ní charakterizovány základní rysy adolescentního čtenářství. Pro potřeby práce byly stanoveny 3 okruhy pro vnitřní členění čtenářské kompetence a provedena interpretace textu fantastické povídky Julia Cortazára "Nocí naznak", který posloužil jako výchozí text pro literární dotazník. V praktické části práce byl proveden smíšený výzkum. Kvalitativní metody výzkumu se projevily v otevřených otázkách (zaměřených v první fázi na celkový estetický soud o díle a ve druhé fázi na jednotlivé aspekty díla) zadaných v literárním dotazníku. Kvantitativní metody výzkumu spočívaly v ověřování hypotéz stanovených na základě studia odborné literatury a ve formě třídění odpovědí respondentů do jednotlivých předem vymezených úrovní čtenářské kompetence. Na základě výsledků výzkumu byla rozšířena a doplněna výchozí charakteristika adolescentního čtenáře a vytvořena metodická doporučení, v rámci nichž byly navrženy konkrétní metody a formy práce pro podporu a rozvíjení jednotlivých dílčích kompetencí. Klíčová slova čtenářská kompetence - adolescentní čtenářství - teorie fikčních světů - smíšený výzkum - literární dotazník -...
Theoretical part of the theses is a compilation of knowledge about reading competence, about most important reader's theories and theory of fiction worlds. At the background of results from research on reading of pubescents and adults basic characteristics of adolescent reading were determinated. 3 cirtuits for internal division of reading competence were built for the needs of the theses and it was realized on interpretation of the fantastic story "The night face-up", which was written by Julio Cortazár and which was used as a initial text for literary questionnaire. In the practical part of theses a mixed research was made. Qualitative methods of research came to light in open questions (pointed at first phase at whole aesthetic judgement and at second phase at various aspects of the piece of work) engaged in the framework of literary questionnaire. Quantitative methods of the research consisted in verification of hypotheses specified by the study of literature and in form of sorting of respondents' answers to the various levels of reading competence determinated in advance. On the basis of results from the research, initial characteristic of adolescent reader was extended and completed and methodological recommendation was created, within the frame of which particular methods and forms for...