Průběh vzdělávání jako jedna z oblastí vlastního hodnocení mateřské školy
Educational Development as the Course of Study of Kindergartner's Self-evaluation.
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/23645Identifikátory
SIS: 85882
Kolekce
- Kvalifikační práce [19119]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Rýdl, Karel
Poláchová-Vašťatková, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
5. 5. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Hodnocení průběhu vzdělávání je jednou částí autoevaluačních procesů v mateřské škole. Jde o velmi významnou část mapující složitý systém institucionálního vzdělávání dětí předškolního věku. Z hlediska vývoje osobnosti každého člověka je tento věk nejdůležitější etapou, ve které se vytváří základy dovedností, náhled na život a svět kolem nás, ale především pohled na sebe sama. Ten s sebou přináší buď důvěru v sebe a své schopnosti nebo naopak pochybnosti o sobě a snížený potenciál dosahovat v životě úspěchy. Zásadním činitelem, který ovlivňuje sebepojetí dítěte je učitelka mateřské školy. Na to, jaké nároky jsou kladeny na její profesní dovednosti, se zaměřila teoretická část této práce. Dílčí kapitoly se zabývají charakteristikou jednotlivých etap procesu vlastního hodnocení v mateřské škole, definují pojmy pojící se s těmito procesy a naznačují souvislost se zaváděním změn daných kurikulární reformou. Dále se teoretická část zabývá průběhem vzdělávání v mateřské škole a vyúsťuje do definování kompetenční výbavy učitelky mateřské školy. Výzkumná šetření přinesla odpověď na otázku, jak se v mateřských školách hodnotí průběh vzdělávání. Stěžejní část hodnotících aktivit provádí ředitelka prostřednictvím hospitací, menší podíl leží na učitelkách samých. Byly identifikovány oblasti, cíle, kritéria,...
Evaluation of the educational development is only one part of the self-evaluating process in kindergartens. It is very significant part mapping complicated system of the institutional education of pre-primary aged children. Concerning the personal development this age is the most important period which the basis of skills, life and word opinions and self-view is formed. It brings or self-confidence or some self-doupts and decrease the potential to reach successes in life. Substantial factor affecting child's self-recognition and helping to orient him/her self in amount of unfamiliar is besides of the family the kindergartens teacher. The partial chapters deal with the progress of education in kindergartens, defines the conceptions concerning with these processes and indicate the connections with curriculum changes. The partial chapters deal with the progress of education in kindergartens and defined the kindergartens teacher competences. Theoretical part of the work is aimed to the demands desired from the kindergartens teacher and to her professional skills. The research brought the answer on the question how is the educational development evaluated in the kindergartens. Crucial part of the evaluating activities is discharged by headmaster by way of inspection and the less part rests of the...