Metodika sjezdového lyžování dětí s dětskou mozkovou obrnou
Methodical process of downhill skiing for childern with cerebral palsy
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22877Identifiers
Study Information System: 52490
Collections
- Kvalifikační práce [8925]
Author
Advisor
Referee
Matošková, Petra
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Adapted Physical and Occupational Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 9. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Název práce: Metodika sjezdového lyžování dětí s dětskou mozkovou obrnou Title of the diploma thesis: Methodical process of downhill skiing for children with cerebral palsy Cíl práce: Navrhnout a ověřit v praxi metodický postup lyžování začátečníků s lehkou formou hemiparetické dětské mozkové obrny. Metoda: Pro zpracování praktické části je zvolen výzkum typu případové studie. Jsou použity metody a techniky přímého pozorování, rozhovorů, dotazníků a použití zdravotnické dokumentace. Výsledky: Při shrnutí teoretických podkladů a na základě následné praktické výuky jsme došli k závěru, že v metodickém postupu lyžování dětí a zdravotně handicapovaných s diagnózou DMO hemiparetická forma existují specifické rozdíly. Při zahájení výuky je nutné postupovat individuálně a vycházet z aktuálního stavu postižení dítěte. Cíle výuky je nezbytné vždy korigovat podle konkrétní situace i podmínek. Lyžování dětí postižených hemiparetickou formou DMO v lehčích případech je sportem pozitivním z důvodu zvyšování zdatnosti, pohybových dovedností i integrace mezi zdravé vrstevníky. Možná negativa, která je vhodné konzultovat s lékařem, jsou podpora patologických stavů a kontraindikace v rehabilitačním procesu. Klíčová slova: handicap, metodika, lyžování, DMO
Title of the thesis: Methodical process of downhill skiing for children with cerebral palsy Objective: To present and apply in practice methodical process of downhill skiing for hemiparetic children with cerebral palsy. Method: The study was formed by the method of case essay. We used methods of observation, interview, question-forms and use of medical documentation. Issues: We realized that, during the summary of presently known information and on the basis of practical ski teaching of the handicapped, there are special differences in methodical process of health children and hemiparetic cerebral palsy handiccaped. It is always necessary to respect current health conditions of the child and to proceed according to present circumstances. Skiing of hemiparetic handicapped can be a positive activity, with a view to improvement of mobility, fitness and social integration. It is recommended to consult possible negative effects with a specialist. Keywords: handicap, methodical process, skiing, cerebral palsy