Filosofické motivy v české reflexivní lyrice 30. let
Philosophical Motifs in Czech Reflexive Lyrics of 1930's
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22777Identifiers
Study Information System: 81387
Collections
- Kvalifikační práce [16848]
Author
Advisor
Referee
Hauser, Michael
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - Social Scienses
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 1. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Resumé Diplomová práce Filosofické motivy v české reflexivní lyrice 30. let. Toto pojednání se pokouší filosoficky uchopit vůdčí motivy (ticho, smrt, čas) v české reflexivní poezii z přelomu 20. a 30 let a raných 30. let. Z básní Vladimíra Holana vykládá motiv ticha jako ticha bytí. Toto tiché se dává jako bytí jsoucna v celku, jako ticho Boha, jako tichá pobídka k básnění přicházející z rozdílu mezi věcí a světem (Seyn), jako ticho skrývavě odkrývající světliny. Ticho je v zážitku úzkosti, v němž se bytí dává bez jsoucna. Motiv smrti je filosoficky interpretován z veršů Františka Halase. Zaměřuje se na vztah mezi smrtí, smyslem lidského pobytu na světě a autentickou existencí povstávající z pochopení ,bytí k smrti' jako své nejvlastnější možnosti. Třetí část práce se zaměřuje na filosofickou interpretaci času v básních Josefa Hory. Čas je kvalitativní, nikoli kvantitativní. Pojem času se zde posléze přibližuje pojmu boha a života. V pojetí daného motivu u tohoto básníka byly shledány důležité shody vývojem koncepce času Henri Bergsona.
Resume Diploma thesis Philosophical Motifs in Czech Reflexive Lyrics of 1930's. This discourse attempts to embrace philosophically the leading motifs (silence, death, time) in Czech reflexive poetry on the break of 1920's and 1930's as well as earliy thirties. It interprets the motif of silence as the silence of ens in the poems by Vladimir Holan.This silence reveals itself as ens of totality of being, as the silence of god, as the silent stimulus to writing poetry stemming from the difference between a thing and world ("Seyn"), as the silence concealingly revealing "Lichtung" - field of all appearing being. The silence is comprised in an exprience of anxiety where ens interprets oneself without being. The motif of death is philosophically analysed from the verses by Frantisek Halas. This analysis is focused on the relationship between the death, purpose of one's life and authentic existence arising from understanding of 'ens to death' as its very own alternative. The third part of the thesis is dedicated to philosophical interpretation of time in the poems by losef Hora. The time is qualitative, not quantitative. The perception of time is later on approaching to a notion of god and life. Significant similarities and parallels with the concept of time of Henri Bergson have been found in rendition of given...