Žákovské připisování příčin po úspěchu a neúspěchu
Pupil's assignation of causef of success and failure
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22776Identifiers
Study Information System: 71634
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Hříbková, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
2. 6. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Ve své diplomové práci se zabývám problematikou připisování příčin a prožitku úspěchu a neúspěchu u žáků. V teoretické části se snažím zpracovat atribuční proces v celém jeho kontextu. Zvláštní pozornost věnuji atribučnímu procesu ve školním prostředí, a to jak z pohledu žáka, tak z pohledu učitele, neboť žák i učitel jsou v neustálé interakci a dochází tak ke vzájemnému ovlivňování. Atribuční proces se dále snažím zasadit i do dynamického modelu motivace výkonového chování podle H. Heckhausena. Ve výzkumné části se pokouším zjistit, čím vším může být atribuční proces ve školním prostředí ovlivněn. Proces připisování příčin sleduji v rámci různých reálných školních situací a zajímá mne, zda může být vliv dané situace natolik silný, že způsobí změny v atribučních strategiích. Zároveň se zaměřuji na změny atribučních strategií před samotným výkonem (tedy očekávanou atribucí) a po samotném výkonu (tedy zpětnou atribucí). Kromě atribučních strategií se také zabývám prožitkem úspěchu a neúspěchu a možnostmi jeho ovlivňování (opět přes různé školní situace) a dalšími proměnnými vyplývajícími především z Heckhausenova motivačního modelu (např. příprava, vnímání důsledků a spokojenost s výsledkem). Zároveň se snažím zjistit, zda existují nějaké specifické vazby mezi proměnnými v různých skupinách žáků.
The attribution process is connected with searching for the causes of the behaviour of the other people or our own behaviour. The effort to interpret and understand the causes of manners of the other people is the human natural tendency, which enables not only to understand the world, but also find its meaning. The attribution process proceeds mostly quite unwittingly and it is not simple. It is influenced, in particular, by lots of information and their veracity, by human ability to process information adequately, by individual's needs and interests and, of course, by individual's emotions. As we have lack of information in the given moment and we need to make decision how to behave, we have to not only search for the causes of the events but also atribute them. Thus cognitive information elaboration vicariously influence our behaviour and our motivation, too. However, a man attributes causes not only to the behaviour of the other people, but also to his own behaviour. It is a process, which precedes own behaviour outcome expectance and it is one of substantial components of cognitive motivation. The attribution process follows outcome (achievement or failure) and it is a part of evaluation. In the first part of my dissertation I deal with theoretical questions of causal attributions - Weiner's attribution...