Show simple item record

Pupil's assignation of causef of success and failure
dc.contributor.advisorPavelková, Isabella
dc.creatorSaitlová, Barbora
dc.date.accessioned2017-04-19T17:39:20Z
dc.date.available2017-04-19T17:39:20Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/22776
dc.description.abstractVe své diplomové práci se zabývám problematikou připisování příčin a prožitku úspěchu a neúspěchu u žáků. V teoretické části se snažím zpracovat atribuční proces v celém jeho kontextu. Zvláštní pozornost věnuji atribučnímu procesu ve školním prostředí, a to jak z pohledu žáka, tak z pohledu učitele, neboť žák i učitel jsou v neustálé interakci a dochází tak ke vzájemnému ovlivňování. Atribuční proces se dále snažím zasadit i do dynamického modelu motivace výkonového chování podle H. Heckhausena. Ve výzkumné části se pokouším zjistit, čím vším může být atribuční proces ve školním prostředí ovlivněn. Proces připisování příčin sleduji v rámci různých reálných školních situací a zajímá mne, zda může být vliv dané situace natolik silný, že způsobí změny v atribučních strategiích. Zároveň se zaměřuji na změny atribučních strategií před samotným výkonem (tedy očekávanou atribucí) a po samotném výkonu (tedy zpětnou atribucí). Kromě atribučních strategií se také zabývám prožitkem úspěchu a neúspěchu a možnostmi jeho ovlivňování (opět přes různé školní situace) a dalšími proměnnými vyplývajícími především z Heckhausenova motivačního modelu (např. příprava, vnímání důsledků a spokojenost s výsledkem). Zároveň se snažím zjistit, zda existují nějaké specifické vazby mezi proměnnými v různých skupinách žáků.cs_CZ
dc.description.abstractThe attribution process is connected with searching for the causes of the behaviour of the other people or our own behaviour. The effort to interpret and understand the causes of manners of the other people is the human natural tendency, which enables not only to understand the world, but also find its meaning. The attribution process proceeds mostly quite unwittingly and it is not simple. It is influenced, in particular, by lots of information and their veracity, by human ability to process information adequately, by individual's needs and interests and, of course, by individual's emotions. As we have lack of information in the given moment and we need to make decision how to behave, we have to not only search for the causes of the events but also atribute them. Thus cognitive information elaboration vicariously influence our behaviour and our motivation, too. However, a man attributes causes not only to the behaviour of the other people, but also to his own behaviour. It is a process, which precedes own behaviour outcome expectance and it is one of substantial components of cognitive motivation. The attribution process follows outcome (achievement or failure) and it is a part of evaluation. In the first part of my dissertation I deal with theoretical questions of causal attributions - Weiner's attribution...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleŽákovské připisování příčin po úspěchu a neúspěchucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-06-02
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId71634
dc.title.translatedPupil's assignation of causef of success and failureen_US
dc.contributor.refereeHříbková, Lenka
dc.identifier.aleph001182454
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologie a speciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychology and Special Pedagogyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologie a speciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychology and Special Pedagogyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csVe své diplomové práci se zabývám problematikou připisování příčin a prožitku úspěchu a neúspěchu u žáků. V teoretické části se snažím zpracovat atribuční proces v celém jeho kontextu. Zvláštní pozornost věnuji atribučnímu procesu ve školním prostředí, a to jak z pohledu žáka, tak z pohledu učitele, neboť žák i učitel jsou v neustálé interakci a dochází tak ke vzájemnému ovlivňování. Atribuční proces se dále snažím zasadit i do dynamického modelu motivace výkonového chování podle H. Heckhausena. Ve výzkumné části se pokouším zjistit, čím vším může být atribuční proces ve školním prostředí ovlivněn. Proces připisování příčin sleduji v rámci různých reálných školních situací a zajímá mne, zda může být vliv dané situace natolik silný, že způsobí změny v atribučních strategiích. Zároveň se zaměřuji na změny atribučních strategií před samotným výkonem (tedy očekávanou atribucí) a po samotném výkonu (tedy zpětnou atribucí). Kromě atribučních strategií se také zabývám prožitkem úspěchu a neúspěchu a možnostmi jeho ovlivňování (opět přes různé školní situace) a dalšími proměnnými vyplývajícími především z Heckhausenova motivačního modelu (např. příprava, vnímání důsledků a spokojenost s výsledkem). Zároveň se snažím zjistit, zda existují nějaké specifické vazby mezi proměnnými v různých skupinách žáků.cs_CZ
uk.abstract.enThe attribution process is connected with searching for the causes of the behaviour of the other people or our own behaviour. The effort to interpret and understand the causes of manners of the other people is the human natural tendency, which enables not only to understand the world, but also find its meaning. The attribution process proceeds mostly quite unwittingly and it is not simple. It is influenced, in particular, by lots of information and their veracity, by human ability to process information adequately, by individual's needs and interests and, of course, by individual's emotions. As we have lack of information in the given moment and we need to make decision how to behave, we have to not only search for the causes of the events but also atribute them. Thus cognitive information elaboration vicariously influence our behaviour and our motivation, too. However, a man attributes causes not only to the behaviour of the other people, but also to his own behaviour. It is a process, which precedes own behaviour outcome expectance and it is one of substantial components of cognitive motivation. The attribution process follows outcome (achievement or failure) and it is a part of evaluation. In the first part of my dissertation I deal with theoretical questions of causal attributions - Weiner's attribution...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
dc.identifier.lisID990011824540106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV