Vývoj konceptu smrti u dětí na 1. stupni ZŠ
Development of the concept of death in primary school children
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22756Identifiers
Study Information System: 74844
Collections
- Kvalifikační práce [19350]
Author
Advisor
Referee
Pokorná, Věra
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
2. 6. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Předkládaná práce se zabývá vývojem konceptu smrti u dětí na prvním stupni základní školy. Jejím cílem bylo zjistit rozdíly v citové hodnotě slova smrt mezi dětmi ve stádiu konkrétních resp. formálních operací. K tomuto účelu byl proveden výzkum u sedmiletých dětí (tj. žáků první třídy) a dvanáctiletých dětí (tj. žáků páté třídy) jedné z pražských základních škol. Celkově se výzkumu zúčastnilo 30 dětí (15 z každé věkové kategorie), v obou věkových kategorií převažovaly dívky v poměru 8:7. Testovou metodou byl Test barevného sémantického diferenciálu. Výsledky výzkumu naznačují, že sedmileté děti vnímají slovo smrt jako slovo ambivalentní, zatímco u dvanáctiletých dětí je slovo chápáno jako slovo s negativní konotací.
The work focuses on the development of the conception of death perceived by children attending basic schools. The target was to identify differences in the emotional value of the term 'death' displayed by children at the stage of concrete or formal operations as the case may be. In order to achieve this goal a research has been made the objects of which were 7-year-old children (i.e. the first class) and 12-year-old children (fifth class), both attending the same Prague-based basic school. In total, 30 children (15 of each category) participated; in each group the number of girls exceeded that of boys (8:7). The research is based on the Colour Semantic Differential Test. It is evident from the results that 7-year-old children perceive the term 'death' as an ambivalent word while 12-year-old children understand 'death' as a word having a negative connotation.