Tvorba interaktivních výukových objektů v autorském prostředí
Development of interactive education objects in authoring environment
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22583Identifiers
Study Information System: 75555
CU Caralogue: 990011820390106986
Collections
- Kvalifikační práce [19359]
Author
Advisor
Referee
Štípek, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teaching Degree for Lower Secondary Schools - Physical Education - Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Information Technology
Department
Information is unavailable
Date of defense
3. 9. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce rozpracovává oblast autorských prostředí a vývoje interaktivních výukových objektů. Těžiště spočívá v nalezení vhodného autorského prostředí pro tvorbu interaktivních výukových materiálů a navržení originálních objektů, podporujících využití interaktivních tabulí. Práce se v první části zabývá vztahem ICT a současného vzdělávání, mapováním dostupných autorských nástrojů a rozpracovává problematiku tvorby interaktivních aplikací, na jejímž základě jsou vymezena teoretická východiska pro návrh vlastních objektů. Další část popisuje návrh struktur a funkcí těchto objektů a jejich pilotní nasazení do praxe, resp. ověření jejich vlastností v reálných podmínkách. Ze získané zpětné vazby a zkušeností během pilotního nasazení pak vycházejí náměty k ladění, úpravám a rozšíření objektů. V závěru jsou popsány možnosti dalšího využití vlastních interaktivních objektů ve výuce a je zhodnocen jejich reálný přínos. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This thesis elaborates on the domain of authoring tools and the development of interactive educational objects. The focus lies in finding of suitable authoring tools for interactive objects composition and designing original objects with interactive board support. The first part concerns the relationship between ICT and current education, maps available authoring tools and elaborates on the domain of interactive application development, as a base for definition of theoretical basis for the actual object design. Next part describes the design of structures and functions of these objects and their pilot deployment or validating of their proper features. Gained feedback and experiences from pilot deployment is fundamental for debugging, tuning and extending these applications. Conclusion describes possibilities for further improvement and utilization of interactive objects in education process and evaluates their objective contributions. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)