Časové aspekty existenciální problematiky
Temporal acpects of existential problematic
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22542Identifiers
Study Information System: 75712
Collections
- Kvalifikační práce [15803]
Author
Advisor
Consultant
Sedlák, Michal
Referee
Jakubcová Hajdušková, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teaching Degree in Art for Lower and Higher Secondary Schools and Art Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tématem práce je časovost ve výtvarném umění 20. století a její existenciální významy. Analýza je zaměřena na vybraná díla vytvořená v technice kresby a malby. Časovost je zkoumána za předpokladu, že je spjata s existenciálním obsahem děl a s tázáním autorů po smyslu života. Na prvky časovosti v díle je také nahlíženo v souvislosti s duševním stavem autora jako na projev hledání psychické rovnováhy tvorbou. Práce vyúsťuje v poznání, že silná časovost děl je často spjata s krizí identity u jejich tvůrců. Text reflektuje vztah identitě životnímu času ve společnosti a v umění ovlivněný náboženstvím a mocenskými ideologiemi. Součástí práce je didaktická řada námětů výtvarné výchovy a přiblížení vlastního výtvarného díla .
Main topic of the work is a temporality in visual art of 20.century and its existential meanings. The analysis is concentrated of selected art works created in drawing and painting. Works of art are studied with premise that its marked temporality is related to its existential substances and authors questioning of sense of live. The text also reflects on temporality in relation to psychical habit of author and search for mental balance in creative art procces. Work leads to knowledge that marked temporality of the art is often in relation to crisis of authors identity. Text also reflects on relation to identity and time of live in society and in art influenced religion and power ideologies. There are group of didactic themes of education trough visual art and introduce to my own work of art in part of text.