Les aspects didactiques de la phonétique du français langue étrangère, appliqués dans l'enseignement tchèque contemporain
Methodology of French phonetics applied in Czech contemporary education
Didaktické aspekty fonetiky v současném českém vyučování francouzštiny jako cizího jazyka
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22525Identifiers
Study Information System: 75578
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Referee
Jančík, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - French
Department
Information is unavailable
Date of defense
23. 9. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
French
Grade
Excellent
Tato diplomová práce se zabývá postavením didaktiky fonetiky v současném českém vyučování francouzštiny jako cizího jazyka a zkoumá její důležitost. Opírá se jak o zpracování dat z výzkumu na dvou českých gymnázií a o analýzu dotazníků vyplněných Francouzi (nebo cizinci učící se francouzsky); tak o odborné publikace zabývající se metodami korektivní fonetiky a aktuálními didaktickými otázkami. Klade si za cíl motivovat budoucí učitele k rozvíjení svých diagnostických kompetencí a k sebevzdělávání se ve fonetické praxi a nabízí přehled nezbytných fonetických jevů, jež by učitel měl mít během výuky francouzského jazyka na paměti. Nakonec nabízí možný repertoár fonetických cvičení, která mohou být snadno integrována do výuky francouzštiny jako cizího jazyka a jež vedou k osvojování správné francouzské výslovnosti.
This diploma thesis deals with the frame of methodology of French phonetics applied in Czech contemporary education for French as a second language. On the one hand, the thesis leans on the analysis of data issued from a research work at two Czech grammar schools and on the analysis of questionnaires filled in by French native speakers (or foreigners learning French); on the other hand, it draws from scientific publications based on various corrective methods and current didactic topics. Its goal is to motivate teachers-to-be to develop their diagnostic competences and to support their self-education in that area. The thesis includes also an outline of important phonetic features that a teacher should keep in mind when teaching correct pronunciation. Finally, several activities based on French vowel are suggested to illustrate the theory concerned.