Pronunciation of Czech Teachers of English: Focus on Wofrd- Stress
Výslovnost českých učitelů angličtiny na základních školách se zaměřením na slovní přízvuk
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22465Identifiers
Study Information System: 65456
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Matuchová, Klára
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - French
Department
Information is unavailable
Date of defense
5. 6. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Tématem této práce je popsat výslovnost českých učitelů angličtiny se zaměřením na anglický slovní přízvuk a z něj plynoucí redukci samohlásek. V úvodu jsou představeny dvě hypotézy. První tvrdí, že učitelé s pedagogickým vzděláním zaměřeným na angličtinu mají lepší výslovnost. Druhá zastává názor, že učitelé z prestižnějších škol mají také lepší výslovnost. Teoretická část se zaobírá teorií slovního přízvuku a vysvětluje jeho oprávněnost v kontextu výuky angličtiny. Praktická část analyzuje autentické nahrávky českých učitelů angličtiny a je zaměřena na správné umístění slovního přízvuku a redukci samohlásek. Metodologická část konečně nabízí různé metody pro odstranění tohoto problému.
The topic of this thesis is to describe the pronunciation of Czech teachers of English, with focus on word stress and the ensuing vowel reduction. The introduction presents two hypotheses, that teachers with a TEFL university degree and teachers from more prestigious schools have better pronunciation. The theoretical part deals with the theory of word stress and explains its relevance in teaching English. The practical part is an analysis of authentic recordings of Czech teachers of English, focused on correct stress placement and vowel reduction. Finally, the methodological part tries to offer a variety of methods to achieve correct stress placement.