Integrace České republiky do Evropské unie
The Integration of the Czech Republic to the European Union
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22314Identifikátory
SIS: 75789
Kolekce
- Kvalifikační práce [19157]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Havlínová, Ivana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra občanské výchovy a filosofie
Datum obhajoby
14. 9. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Diplomovou práci na téma Integrace České republiky do Evropské unie jsem psala s cílem vytvořit studijní materiál pro učitele oboru Občanský a společenskovědní základ na střední škole, konkrétně na gymnáziu. Na základě dosavadních zkušeností z absolvovaných praxí i z vlastní zkušenosti v roli studentky gymnázia jsem výuku na téma evropské integrace a vztahu ČR EU shledala jako nevyhovující především pro nedostatečnou připravenost studentů v praktických záležitostech týkajících se členství ČR v EU. Na základě rozhovorů s učiteli oboru Občanský a společenskovědní základ jsem nabyla dojmu, že hlavní problém spočívá v obtíži proniknout do tak širokého tématu, jakým evropská integrace bezesporu je. Důležité je uvědomit si, co všechno téma zahrnuje a na základě toho si jej strukturovat. I tento problém je jedním z bodů, který má práce zahrnuje a který se snaží vyřešit.
My thesis with its topic The Integration of the Czech Republic to the European Union presents the study material for teachers from the Civics and Humanitarian basis. The author draws from the experience and due to this, she created comprehensive material. The emphasis is placed on the connection theoretic information with the practice. The thesis is divided into two parts - theoretic - educational material including historian thoughts of the European integration, the foundation of the European Union and the development of the admission of the Czech Republic to the European Union. The practical contains the analysis of the topic with respect to the contemporary conception of the teaching (General Educational Programme), gathering different types of available educational materials and information sources, its classification and at the conclusion the concrete example of the lesson. The main contribution of the thesis is exactly in this part, which draws the attention at the same time on vast bulk of material. This material does not always correspond, so we have to classify it. The first part is the base for the second part. The thesis adverts to the need of the incorporation important, actual and various topic Integration of the Czech Republic to the European Union to the lesson. This incorporation has to...