Skupinový stimulační program se zaměřením na řeč pro děti předškolního věku romského etnika
Group stimulation preschoolers'speech development programme focused on Romany children
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22286Identifiers
Study Information System: 87679
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Referee
Štěpáníková, Alena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
2. 6. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tématem této práce je vytvoření skupinového stimulačního programu pro děti předškolního věku romského etnika, který se bude věnovat stimulaci dílčích složek řečového projevu a dalších oblastí, které s řečí souvisí. Teoretická část se zaměřuje především na oblast kultury, výchovy a jazyka Romů. Dále se zabývá problematikou vzdělávání romských dětí, jejich specifiky a příčinami školní neúspěšnosti v českém školském systému. Teoretická část práce se také věnuje problematice zajištění logopedické péče u romských dětí. Praktická část detailně popisuje skupinový stimulační program pro děti předškolního věku. Jedná se o program zaměřený na řeč. Dále jsou porovnávána získaná data z realizace programu a analyzován výsledný materiál. Výstupem diplomové práce je právě vytvoření tohoto programu.
Creating a group stimulation preschoolers' programme focused on Romany children has been the main aim of this paper. The programme shall focus on stimulation partial components of speech and other speech related areas. Theoretical part of the paper focuses on the area of culture, upbringing and language of Romas. Further on it focuses on the area of education of Romany children, their specifics and reason for school failures in local school system. The theoretical part of my paper also covers the area of logopedical care in Romany children. Practical part describes a group stimulation preschoolers' programme. It is a speech centred programme. In the latter parts data collected in the programme are compared and final data analysis is perfomed. Forming the above mentioned programme is the final outcome of the diploma paper.