Z komorní tvorby skladatelů terezínského ghetta
Chamber Music by Terezín Composers
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22272Identifiers
Study Information System: 87794
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Stříteská, Leona
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Music - Choir Conducting
Department
Information is unavailable
Date of defense
1. 6. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tématika terezínské hudby v sobě jistě skrývá ještě mnoho nepoznaného a cosi tajemného, zároveň však i zrudného. Umění, hudbu nevyjímaje, zde nabývalo nových rozměru, které se po skončení 2. světové války postupně odkrývaly. Tvorba terezínských skladatelu vzešla z velmi specifického prostředí, a to jak z historického, tak ze sociokulturního hlediska. Většina děl byla komponována pro hudební tělesa i jednotlivce, kterým byl při příjezdu notový materiál zabaven. Proto se v tvorbě terezínských autoru setkáváme především s díly pro komorní či sborové obsazení. Skladby spojuje snaha předat posluchačum - spoluvězňum - poselství naděje. Právě umění, které si vězni uchovali v každodenním životě, jim napomáhalo zustat lidmi. Mezi hudebníky zavlečenými do Terezína byli např. Karel Ančerl, Karel Berman, Pavel Haas, Hans Krása, Gideon Klein, Karel Reiner, Rafael Schachter, Carlo Taube a Viktor Ullmann, z nichž většina umřela po deportaci do Osvětimi v plynových komorách. I v těchto nelidských podmínkách však ve vězněných zustávala touha po umělecké úrovni. Jak popisuje Gideon Klein tuto problematiku v článku "Několik poznámek k hudební kultuře v Terezíně." Po výčtu týdenního hudebního programu tábora 1 poukazuje na fakt, že není možné provést takto pestré programy za stávajících podmínek ve vysoké kvalitě. "Tak...
The output of the composers coming from Terezfn has arisen from a very specific background, based on both historical and sociocultural pOints of view. Ghetto Terezin, in its final solution of Jewish issue, stood for the place of an accumulating concentration camp designed as a final solution for the Jewish people living in the nazi-occupied countries. The Jews being kept under the Nazis' control, had to carry out various orders and they were treated in a very cruel way. The music culture originated here absolutely illegally but later, when the international organizations expressed its interest in the situations in concentration camps, the Nazis started to "beautify" ghetto for the committee's eyes. The majority of music works comes from the music orchestras needs to obtain some musical scores which was got rid of by the arrival in the concentration camp. Therefore the new music works are mostly only chamber music or choruses. All these music works are written for the same purpose - to interpret hopes to all auditors - co-prisoners. It was just music, paintings and literature presenting in daily life, which helped prisoners to remain as human as possible. Among the musicians imprisoned in Terezin were for example Karel Ancerl, Karel Berman, Pavel Hass, Hans Krasa, Gideon Klein, Karel Reiner, Rafael...